Rundt 100 flytende rigger skal undersøkes på nytt etter dødsulykken på COSL Innovator i fjor. Flere rigger kan bli pålagt å sveise igjen vinduer, som følge av nye krav, skriver Teknisk Ukeblad.

100 rigger skal sjekkes
Nå vil enkelte rigger bli pålagt av DNV GL, som godkjenner og klassifiserer rigger over hele verden, å sveise igjen vinduer før vinteren kommer, for å eliminere den viktigste risikoen for tilsvarende ulykker som den på Troll i fjor.

Forrige fredag sendte DNV GL ut et brev med informasjon om nye tekniske retningslinjene, kalt OTG-13. Om lag 100 flytende rigger, godkjent av DNV GL, vil bli gjennomgått på nytt, for å sjekke om de har stort nok air gap.

– Den formelle gjennomgangen har akkurat begynt. Alt 1. oktober skal alle riggeierne ha sendt oss en foreløpig plan for når og hvordan det vil gjennomføres. Deretter må de fortløpende sende inn informasjon til oss, sier Ernst Meyer, DNV GLs direktør for Offshore Classification, til Teknisk Ukeblad.

DNV GL anslår at de fleste vil kunne operere som før, enten fordi de oppfyller kravene, eller fordi de ikke operere i de områdene med strengest krav.

Ingen rigger med eksponerte vinduer
Det viktigste er at ingen rigger skal operere med eksponerte vinduer i vinter. Meyer forklarer at det ofte er 1. oktober som regnes som startdato for vintersesongen.

– Så de riggene som har eksponerte vinduer vil måtte ta forholdsregler i den tiden det tar å dokumentere og gjennomføre endringer på riggen. Analysene vil raskt vise om det er behov for å sveise igjen vinduene, påpeker han overfor Teknisk Ukeblad.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Forrige artikkel«Maersk Resolve» terminert
Neste artikkelPetro Arctic: – Gjør en konsekvensutredning av Lofoten, Vesterålen og Senja

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR