Klasse- og vedlikeholdsmarkdet for rigger i Norge tar seg opp de neste to årene.

Totalt skal 22 rigger gjennom periodisk kontroll (SPS) frem mot 2020.

Selv om cirka halvparten av riggene i Norge ligger opplag vil det være en rekke spennende riggprosjekter å kjempe om innen dette segmentet; nødvendige og planlagt klassinger av rigger.

Akkurat nå pågår klassingen av COSLPromoter ved CCB og like over fjorden er Island Innovator gjennom samme nødvendige prosess. Utover dette må man vente på at CAT J-riggene kommer til CCB for klargjøring for Oseberg og Gullfaks.

Den store x-faktoren er dog hvor mange av riggene som må vente med klassing på grunn av mangel på oppdrag etterpå.

De usikre prosjektene som krever nye borekontrakter for å bli noe av er:

Boreskipet West Navigator har lagt i opplag i Skipavika siden januar 2015 og ligger der fortsatt. Riggen skulle vært klasset for to år siden, men så lenge den er i opplag er klokken satt på vent.

West Hercules lukeparkerte i Skipavika i november i fjor og ligger fortsatt uten oppdrag. Riggen skulle inn til klassing i år, men uten kontrakt etter SPS ligger den på vent.

Songa har tre rigger i opplag og fremtiden for disse er usikker. Songa Delta skulle vært klasset i år – Songa Trym tidlig neste år. Så gamle rigger stiller langt bak i køen slik markedet er nå, slik at klassinger er svært lite trolig. Songa Dee har klasse til 2019 og er langt heldigere stilt. Den kan gå ut på kontrakt og dersom den har jobb etter SPS vil det kunne være økonomi i et klasseprosjekt på denne.

Bredford Dolphin har klasse i år, men ligger som kjent uten oppdrag i Kvinesdal. Må ha en kontrakt for å dekke inn kostnaden med SPS. Søster-riggen Borgland Dolphin ble klasset i 2015 og ligger i opplag i Lyngdal i påvente av nye oppdrag. Dolphin-rigg nummer tre, Bideford, har noe mer jobb for Statoil utover sommeren og høsten, men så er ordeboken tom. Riggen ble klasset i 2014 skal inn først i 2019.

Transocean Searcher ligger i kaldt opplag ved CCB. Der har den vært siden høsten 2015. Riggen skulle vært klasset neste år, men etter det petro.no kjenner til er riggen i ferd med å bli solgt for skraping. Dermed kan man glemme klasseoppdrag på denne enheten.

Av dem fem klassingene i vår liste i år, er det dermed usikkerhet rundt tre av prosjektene. Det samme bildet ser vi nest år.

Men i 2019 skal 13 rigger godkjennes for fem nye år i Norge. Innen den tid ventes det at mange av disse riggene får nye kontrakter som strekker seg godt fremover tid. Da vil det være grunn til å tro at dette gir en rekke oppdrag til norsk leverandørindustri.

SPS NCS
Kilde: Petro.no / selskapene / bransjekilder

Her er oversikten over når riggene skal klasses!

annonse: 
Forrige artikkelKarl Johnny Hersvik er «Oil man of the Year»
Neste artikkelTørr brønn i Nordsjøen for Aker BP

Leave a Reply