Jørgen Arnesen er riggsjefen som hadde tre nye rigger på lange Statoil-kontrakter og alt så rosenrødt ut. Frem til sommeren 2015.

Da ble kontrakten på COSLPioneer terminert.

Oppsigelser og ulykke
Det var starten på den tøffe tiden for COSL Drilling Europe. 229 mistet jobben og Arnesen ble den gang sitert på at «dette er den tyngste dagen i vårt selskaps relativt korte historie».

Lite visste han da om fremtiden. Vondt skulle til mye verre.

30. desember samme år mistet et person livet om bord på COSLInnovator, da riggen ble truffet av bråttsjø. Tre måneder senere terminerte Statoil kontrakten også på denne riggen og nye 230 mistet jobben.

– Det aller tyngste for meg og vår organisasjon har selvsagt vært den tragiske hendelsen i nyttårshelgen i 2015, forteller han til petro.no.

Samtidig skulle selskapet håndtere masseoppsigelser både før og etter ulykken.

– Det har ikke vært kjekt å se at gode og flinke kollegaer både på land og offshore har måtte gå ut i arbeidsledighet med den usikkerheten det medfølger. Vår bransje har alltid vært preget av kraftige svingninger, selv om den siste perioden har vært ekstra utfordrende og lang.

– Meningsløst å hoppe av
For med to av de mest effektive riggene på norsk sokkel liggende til kai ved CCB kan det være lett å miste både tro og håp om at det skal snu.

Det har ikke Arnesen eller COSL gjort.

– Av erfaring så vet vi at markedet må komme tilbake på ett eller annet tidspunkt. Selv om aktiviteten ikke skulle bli like høy som i 2014, så vet vi at COSL står sterkt i denne konkurransen med nye og effektive rigger kombinert med mye god kompetanse, en veldig positiv og fremoverlent bedriftskultur.

– Har du i denne tiden vurdert å gi deg som sjef?

– Nei, snarere tvert imot. Etter å ha vært med å bygge opp selskapet i over ti år, ville det vært meningsløst å hoppe av når det stormer som verst. I tillegg har hele organisasjonen vært flinke til å støtte opp om hverandre i krevende tider.

Skulle fornye riggflåten
Da COSL Drilling Europe kom med sine tre nye midwater-enheter inn til norsk sokkel, var det etter ønske fra oljeselskapene som ville ha nyere rigger. Riggflåten i Norge var alt i starten av 2000-tallet moden for fornyelse.

Men når to av tre nye ligger til kai og gamle, varme rigger får kontrakter smerter det.

– Vi håper næringen tar ansvar og benytter seg av nye, moderne og effektive rigger og båter, slik at det blir bærekraftig å investere i nytt utstyr. Det er ikke mange andre bransjer vi ser at utstyr fra 70-80 tallet blir benyttet når en kan få nytt og moderne utstyr til bortimot samme pris.

– Hvilke tanker gjør du deg rundt at to nye og topp-effektive rigger har lagt uvirksomme så lenge?

– Det er trist å se at nytt utstyr blir liggende uvirksomt til land, men dessverre er det en hel bransje som har blitt rammet med både båter og rigger i opplag. Det verste med dette er at bransjen samtidig mister mange talenter og kloke hoder. Det som har vært viktig for oss er å benytte denne tiden godt til å klargjøre både utstyr og organisasjon til kommende operasjoner. Vi har i denne perioden blant annet klasset alle riggene våre og «stoppet» klasseklokken, slik at vi nå er klar for fem nye år med drift på alle riggene.

Oppturen startet denne uken
Etter disse to tøffe årene med motgang er det en tydelige lettet og offensiv riggsjef som tar telefonen når vi ringer. Anledningen er at selskapet akkurat har meldt om strålende nyheter.

Nye kontrakter for både COSLPioneer og COSLInnovator er offentliggjort og blikket kan rettes mot oppdrag for Nexen og Lundin.

– Dette betyr veldig mye for oss og det er en supergiret organisasjon som nå er klar til å klatre til nye høyder. Vi skal nå ansatte mange nye kollegaer og vi håper at så mange som mulig av våre tidligere ansatte nå finner veien hjem igjen.

Viktigste hendelser for COSL Drilling Europe :

  • I desember 2010 vinner COSL Drilling Europe en femårskontrakt med Statoil for COSLPioneer. Dermed har alle tre de tre nye COSL-riggene, Promoter, Innovator og Pioneer lange Statoil-avtaler på norsk sokkel.
  • I desember 2014 tar COSL Drilling Europe levering av COSLProspector.
  • I juni 2015 terminerte Statoil kontrakten med COSLPioneer. 229 mistet jobben.
  • 30. desember 2015 mistet en person livet da COSLInnovator ble truffet av en bråttsjø på Troll-feltet. 
  • I mars 2016 terminerte Statoil kontrakten med COSLInnovator. 230 mistet jobben.
  • I mars 2016 demobiliseres COSLRigmar etter avsluttet kontrakt i Danmark
  • I juli 2016 trekker Petroleumstilsynet tilbake pålegget som ble gitt etter COSLInnovator-hendelsen. Det forelå ikke avvik fra byggeforeskriften, konkluderes det.
  • I mai 2017 demobiliseres COSLRival etter endt kontrakt i UK.
  • Den 3. juli vinner COSLPioneer en intensjonsavtale på britisk side. Jobben starter første kvartal neste år.
  • Den 11. juli vinner COSLInnovator ny kontrakt. Riggen skal jobbe for Lundin Norway fra mars neste år.
Forrige artikkelMaersk Interceptor borer to letebrønner for Aker BP
Neste artikkelIKM kjøper Tech Team Solutions

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR