ConocoPhillips vet fortsatt ikke hvor store skadene er eller når produksjonen kan starte opp igjen etter sammenstøtet mellom et tankskip og Ekofisk-plattformen 2/4-W. årsaken er også usikker.

SøR På FELTSENTERET: «Big Orange» braste inn i
2/4-W, helt sør på Ekofisk feltsenter.
(Foto: CONOCOPHILLIPS)
SøR På SOKKELEN: Ekofisk ligger langt sør på
norsk sokkel.

Brønnstimuleringsfartøyet «Big Orange» braste natt til i går inn i plattformen 2/4-W på Ekofisk , noe som har ført til at produksjonen fra 2/4-A, som er avhengig av et faklingstårn nær 2/4-W, er stengt ned. Produksjonen fra 2/4-A er på rundt 20.000 fat i døgnet, og ConocoPhillips vet fortsatt ikke hvor lenge produksjonen vil være stengt ned.

Produksjonen stengt på ubestemt tid
– Arbeidsgruppen som er satt ned for å finne omfanget av skadene har begynt jobbingen, men det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner fra deres arbeid, sier informasjonsrådgiver Tore Falck hos ConocoPhillips til Oilinfo.

Hendelsen ble i går kategorisert av Petroleumstilsynet som alvorlig , og Falck kategoriserer sammenstøtet som en betydelig hendelse.

– Det er skader i strukturen på plattformen, i tillegg til at det er et spørsmål om rørledningene som går ut til flammetårnet og fra 2/4-A har blitt skadet, sier Falck til Oilinfo.

– Vil produksjonen være stengt ned i dager, uker eller måneder?
Det ønsker vi ikke å spekulere i, feltet er nedsteng så lenge som det er nødvendig. Vi ønsker ikke å ta noen risiko verken når det gjelder produksjon eller sikkerhet, sier Falck til Oilinfo.

Usikker årsak
Etter det ConocoPhillips kjenner til var årsaken til ulykken at skipet mistet framdriften i hovedmotoren, og at den en periode styrte ved hjelp av baugpropellene, før de også stoppet.

Kommunikasjonsrådgiver Arild S. Johannessen hos Wilhelmsen Ship Management, som er operatør for båten, mener det er for tidlig å si noe sikkert om årsaken til uhellet.

– årsakssammenhengen er noe vi ikke ønsker å kommentere før vi kommer til land, og vi kan ikke lansere noen teorier om det nå. Skipet går nå for egen masking til Danmark, og vil trolig ankomme land i ettermiddag. Vi kan si mer om årsaken når vi får undersøkt systemene, sier Johannessen til Oilinfo, og forteller at skadeomfanget foreløpig er uklart, men at en del master og antenner om bord har blitt skadet.

«Big Orange» har en tonnasje på 3.179 tonn, og ble bygget av Ulstein verft i 1984. Skipet er registrert på Bahamas. Skipet er under kontrakt med Schlumberger.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR