Denne saken er opprinnelig publisert på naeringsforeningen.no, og gjengitt med tillatelse fra Stavanger Næringsforening.

– Siden midten av desember i fjor har vi opplevd en jevn stigning i oppdragsmengden. Vi ser at ting faller på plass, at sesongen i forhold til vedlikeholdsbehov er tilbake etter to års fravær. Oppdragsmengden begynner å bli stabil. Det går jevnt og trutt oppover, sier Arild Tjensvold, daglig leder i Hytech Personell AS på Sola.
Mange prosjekter, store innvesteringer og høy oljepris førte i mange år til et økende behov for arbeidskraft i regionen. Det merket også bemanningsbyråene. Hytech Personell startet sin byråvirksomhet i 2004 og konsentrerte seg i utgangspunktet om mekaniske og tekniske tjenester, primært innenfor olje- og gassindustrien.

Daglig Leder Hytech Personell AS Arild Tjensvold (foto: Stavanger Næringsforening)
Daglig Leder Hytech Personell AS, Arild Tjensvold (foto: Stavanger Næringsforening)

– Vi opplevde en jevnt vekst i perioden fra 2004 og fram til 2013 – med unntak av 2009 da finanskrisen også fikk noen kortvarige ringvirkninger i Norge. Men i juni 2013 begynte vi å merke at det stagnerte, sier Tjensvold.
– Lenge før oljeprisen begynte å falle?
– Vi er vel blant dem som merker dette først. Vår funksjon er å serve midlertidighet og ekstra behov. Det behovet ble merkbart mindre utover i 2013, sier Tjensvold.
Hytech Personell har i dag sju ansatte, og antallet har vært rimelig stabilt i alle år. Oppdragsmengden har imidlertid variert.
– For tiden har vi 120-130 jobber ute, og vi har ligget på et rimelig høyt nivå nå en stund.
– Hvor mye var det på det laveste?
– Det raste ned på et nivå på 60-70 personer. Der ble det liggende ganske flatt i to år. Det meste vi har vært oppi er 160-170 mann, så vi er ikke så veldig langt unna de største toppene.

Sesongbehov
Tidligere år har selskapet opplevd at behovet for arbeidskraft tok seg opp rundt påsketider, flatet ut i juni og juli og gikk svakt nedover når høsten og dårligere vær preger etterspørselen. Men i hele 2014 og 2015 var det som normalt har vært et sesongbehov helt borte.
– Det er mange ting som spiller inn i forhold til behovet. En ting er oljeprisen, men også planlagte stanser, vedlikehold og planlagte utbygginger betyr mye. Det som har vært under utbygging skal nå klargjøres og settes inn i drift, sier Tjensvold.
Behovet for arbeidskraft har gått ned, antall oppsigelser og permitteringer opp i regionen de siste par årene. Fra å ha den laveste arbeidsledigheten i landet, har regionen i dag den høyeste. Bemanningsbyråene er blant dem som har merket konsekvensene av sterkt fallende oljepriser, nedbemanninger og oppsigelser.
– De som har vært hardest rammet er nok dem som bare har levert kontortjenester. Der kom den største smellen. Men også her begynner nivået i forhold til behovet å normalisere seg.
Bemanningsbransjen lever av bedrifters prosjektrelaterte behov for arbeidskraft. Prosjekter som kan ha en varighet fra noen uker til mange måneder, men som ikke gir grunnlag for fast ansettelse.
– Det er nok det som gjør at markedet for oss har tatt seg opp igjen. Mange bedrifter har gått til oppsigelser og nedbemanninger, men har like fullt korttidsbaserte behov. Noen tar inn sine egne igjen midlertidig, men det blir like fullt midlertidighet. Vi ser at behovet for vedlikehold øker. Vedlikeholdssesongen er tilbake, og det krever en del folk og behov for ekstra personell.

Flere søkere
– Hvordan merker dere den økte ledigheten?
– Stillinger vi før hadde ute og fikk fem søkere til, har vi nå kanskje 120 søkere på. Men mange av dem er ikke kvalifiserte. Jeg forstår at de søker, men man får til tider en eksplosjon i søkermassen som gjør at man må fokusere på å få på plass den eller de man trenger.
– Konkurrerer bemanningsbyråene om de samme jobbene?
– Det har bedret seg. Da det var vanskelig å få tak i folk hadde kunden en tendens til å gå til veldig mange byråer. En ledig stilling kunne fort bli ni på finn.no. Noen av de store kundene har valgt å kjøre en avtale med to-tre leverandører. Det har nok vært hardere for dem som ikke har hatt avtaler, og et tøft løp for mange byråer. Noen har skiftet litt beite og gjort omorganiseringer, andre har forsvunnet.
– Merker dere også kravet til lavere pris?
– Ja, det stilles høyere krav både til kvalitet, sertifiseringer og til pris. Men vi er styrt av et vikarbyrådirektiv som sier at en medarbeider hos oss skal ha tilsvarende lønns- og arbeidsvilkår som hos innleier, omtrent samme lønnsnivå som en som jobber i kundeselskapet. Vår prisdiskusjon går på marginene, hva vi kan legge oppå. Det merker vi et mye større press på. Men vi opplever samtidig en mye større åpenhet mellom leverandør og kunde nå. Det gir også økt forståelse, sier Tjensvold.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Forrige artikkelNærmest plettfritt Sverdrup-tilsyn
Neste artikkelOljeprisene faller etter å ha steget to dager på rad

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR