For to år siden satte GMC Electro seg som mål å bli best i verden på vinteriseringsløsninger. I desember ble de den første leverandøren i verden som fikk sin løsning for gangveier DNV GL -sertifisert i henhold til det nye funksjonskravet for polare farvann.

– Jeg begynte i GMC for snart to år siden, og ble gitt et klart mandat: ”Vi skal ha de beste løsningene for vinterisering,” forteller Trond Spande, Product & Business Development Manager Winterisation i GMC Electro til petro.no.

– I det ligger det at jeg skulle utvikle systemer, basert på mest mulig standardiserte komponenter. Kort sagt, jeg måtte ut og sondere i markedet, se hva som kunne brukes, og sette i sammen løsninger som innfrir de kravene som stilles.

Fra effektkrav til funksjonskrav
Det skulle vise seg at arbeidet Spande satte i gang, var godt timet.

– Tidligere var det såkalte notasjonskravet til gangveier i polare strøk 300W per kvadratmeter, uansett vær, vind og temperaturforhold, forteller han.

– Det sier seg selv at dette ikke ville være en god løsning overalt, noe også klasseselskapene, i dette tilfellet DNV GL, skjønte. Derfor endret de sommeren 2013 notasjonskravet på 300W til et funksjonskrav; gangveier skulle holde en overflatetemperatur på 3 grader Celsius uansett forhold. Da blir det straks mer krevende!

Og her kommer timingen inn i bildet: Resultatet av Spande og GMC Electros arbeid, var at de kunne sertifisere gangveier, både for nybygg og moduler for oppgradering av offshore -rigger og -installasjoner, i henhold til det nye notasjonskravet. Noe de er helt alene om i verden.

Suksess
– Så snart den informasjonen kom ut i markedet, merket vi en betydelig pågang, sier daglig leder i GMC Electro, Magnar Aske.

Utover høsten og vinteren ga dette seg utslag i flere nye avtaler for stavangerbedriften.

– I fjor hadde bedriften sin høyeste omsetning noen gang, sier Aske, tydelig fornøyd, men kan røpe at det stoppet ikke der. I en tid hvor mange leverandørbedrifter sliter, har vinteriseringsekspertene med tilhold på gamle Rosenberg Verft hatt en flying start.

– Starten på året er tidenes beste for bedriften, sier Aske.

– Og nå trenger vi mer folk!

Utvikler videre
Suksessen med gangveiene er bare begynnelsen på eventyret.

– Vi holder allerede på med det som er tredje generasjon av gangveiene, men utviklingsarbeidet vårt har tatt oss mye lengre enn som så, forteller Spande.

– Å holde en overflatetemperatur uansett forhold, krever variabelt input av energi. Under utviklingen av dette kom vi opp med løsninger som styrer energibruken på hele riggen/installasjonen; komplette energy management systems. De sørger ikke bare for riktig temperatur på gangveier, men i ballastvann og andre steder; de sparer også operatøren for energiutgifter, og bidrar også til å holde CO2-utslippene på et minimum.

Selskapet hviler på ingen måte på laubærene, og vet at skal man være best, må man jobbe knallhardt for å beholde forspranget. Derfor er store R&D (research and development) –programmer underveis, og de bygger i dag kjølerom for real –life testing av produktene i temperaturer ned mot – 60 grader, og med vindstyrker opp mot full storm.

 

Les resten av historien om vinteriseringsekspertene i Petromagasinet nr. 1 2015 i mars.

Forrige artikkelMå stanse oljeomlasting i Finnmark
Neste artikkelLeteuken – Uke 7, 2015

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR