Statoil jakter mer olje og gass i årets letekampanje i Barentshavet. Parallelt tester selskapet ut ny digital boreteknologi.

Om bord på Songa Enabler brukes teknologi for automatisk boring for første gang i verden på en flytende rigg. Ifølge Statoil har automatisk boring et potensial til å gjøre boring av brønner opptil 15-20 prosent raskere innen 2020.

– I praksis betyr det at vi borer den fysiske brønnen og en digital tvillingbrønn samtidig. Data fra den fysiske brønnen blir umiddelbart overført og brukt i den videre styringen av boreprosessen, sier Bjørn Rudshaug, prosjektleder for automatisert boring i Statoil. 

– Hvilke praktiske fordeler gir denne teknologien?
– Om vi sammenlikner det med en bil, borer vi nå med GPS som unngår at vi borer feil. Vi har ABS-bremser som slår inn automatisk når du bør stoppe boringen. Og utstyret kan gjøre enkle oppgaver automatisk, akkurat slik en bil kan lukeparkere på egenhånd. Stort sett handler det om å gjøre hverdagen til de som styrer brønnen enklere.

Leverandørteknologi
Det er MH Wirth og Sekal som har levert løsningen som skal testes ut i Barentshavet i sommer.

– De to selskapene hadde i stor grad utfyllende kompetanse og teknologi, så det var en perfekt match. I tillegg har Songa vært en viktig bidragsyter for å få til dette,

– Når kan automatiserte brønner være standard?
– Si det. Dersom dette går som vi tror, så ser jeg i hvert fall ingen grunn til at det ikke skal bli standard.

– Hva koster det?
– Dette dreier seg hovedsakelig om software. Prisen er god sammenliknet med nytteverdien.

– Hva krever det av riggen?
– Jo nyere riggen er, jo enklere blir det å tilpasse teknologien. Eldre rigger vil kreve større modifikasjoner og derav større investeringer for klargjøring, sier Rudshaug.

Kunstig intelligens i seismikk
I over ti år har Statoil samarbeidet med forskningsinstitutter og leverandørindustri for å utvikle denne teknologien. Forskningsrådet har støttet dette teknologiløftet over lengre tid, og DEMO2000-midler i fjorårets utdeling ble helt avgjørende for første bruk i år.

– Automatisert boring er ett av områdene der vi har kommet lengst innen digitalisering. Men vi er i gang på flere områder. Vi har bare har sett begynnelsen på de innovasjonsmuligheter digitalisering gir oss. Bare tenk på mulighetene hvis kunstig intelligens kan analysere all vår seismiske data, sier teknologidirektør Elisabeth B. Kvalheim i Statoil.

Forrige artikkelTørr brønn i Nordsjøen for Aker BP
Neste artikkelNy kontrakt får denne riggen ut av opplag

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR