Kan rigg- og plattformeiere redusere inspeksjonen av tennkilder med over 85 prosent og fortsatt beholde, eller til og med forbedre, driftssikkerheten?

– Ja, mener Ådne Kvalbein og Tor Gresaker i Tristep. 

– Vår metodikk og våre løsninger sørget for nettopp det på den første riggen vi hadde kontrakt på. Og det uten kommentarer fra verken Ptil eller DNV, sier Kvalbein.

– Men det krever at man våger å stille spørsmål ved etablerte sannheter. «EX-utstyr skal vedlikeholdes årlig» har vært regelen i bransjen, men hvor står det? Er det et myndighetskrav? Noe leverandøren krever?

Unngå å «oversjekke»
Tristep sin tilnærming er enkel; kunnskap, erfaring og grundige risikovurderinger jobbes inn i en database, og vedlikeholdet settes i system slik at man unngår å «oversjekke» utstyret.

– Dersom en pumpe har sannsynlig levetid på ti år, så er det misbruk av ressurser å skru denne fra hverandre hvert år bare for å sjekke at alt er i orden, sier Gresaker.

– Men vil ikke leverandørene kreve at dere sjekker utstyret dersom de skal garantere for levetiden? Litt som servicer på en ny bil?
– Jo, leverandører av enkeltutstyr tjener også på ettermarkedet og vil selvsagt vedlikeholde så mye som mulig. Men også der må vi våge å utfordre. Er det virkelig nødvendig? Er det «need to have» eller er det «nice to have»? Det blir litt som joggesko. Selgeren sier at du bør bytte dem ut én gang i året, men alle vet at skoene gjør nytten også etter to eller tre år, sier Kvalbein.

Hvorfor gjør vi dette?
De fire ansatte i Tristep har erfaring fra selskaper som Odfjell Drilling, Dolphin Drilling, OneCo Contracting, Aker Solutions, TTS Energy og Diamond Offshore. For å nevne noen. 

Og det er nettopp erfaringen og det de har sett i sitt tidligere virke som er grunnlaget for forretningsideen til Tristep. 

– Vi har sett at mange jobber etter copy-paste-metoden. Man gjør det samme som man gjorde i går og dagen før. Rett og slett fordi man ikke stiller spørsmål med hvorfor. Med et enkelt system og små investeringer, kan selskapene dermed spare store penger, sier Kvalbein.

Testes ut av Statoil
Tristep har allerede innført sin inspeksjonsmetodikk på én rigg, og nå skal de gjøre samme øvelse på en plattform for Statoil. 

– Vi startet opp 2015 og fikk, i likhet med de fleste andre, markedet i trynet. Nå handler det om å bygge opp en track-record for å gjøre oss kjent i markedet og overbevise om at kundene har mye å tjene på å bruke oss, sier Kvalbein. 

 

Forrige artikkelMotus Technology vedlikeholder kraner for Statoil
Neste artikkelLundin forbereder ny barentshavbrønn med Leiv Eiriksson

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR