Aker Solutions ansetter til en rekke stillinger for tiden. HR-rådgiver Christian Scheen anbefaler folk å være synlige., – I Aker Solutions ser vi etter riktig erfaring og kompetanse i forhold til den aktuelle stillingen, sier rekrutteringssjef Eirik Johannes Leer. (Foto: Aker Solutions)

Denne artikkelen står også på trykk i Petromagasinet, 5/2013. Les digitalutgaven her .

Aker Solutions startet som et lite verksted i Oslo for mer enn 170 år siden. I 2012 hadde selskapet en omsetning på cirka 45 milliarder kroner. I dag har Aker Solutions 28.000 ansatte i mer enn 30 land, og selskapet fortsetter å ekspandere.

I september hadde Aker Solutions en rekrutteringskampanje, som var rettet mot erfarne ingeniører. Ifølge rekrutteringssjef Eirik Johannes Leer i Aker Solutions fikk de inn mer enn 5.000 søknader.

– Kampanjen var rettet mot erfarne ingeniører, og vi brukte ulike kanaler for å nå denne målgruppen. Vi fikk inn over 5.000 søknader til 200 stillinger, og er nå midt i ansettelsesprosessen, sier han.

Leer er klar på hva som er viktig hos en kandidat, og hva de ser etter.

– I Aker Solutions ser vi etter riktig erfaring og kompetanse i forhold til den aktuelle stillingen. Men våre ansatte må også identifisere seg med våre seks kjerneverdier. Disse representerer personlige egenskaper, som er vel så viktig som formell kompetanse for å kunne lykkes i stillingen, sier Leer.

Hva slags folk trenger dere nå? Hvem ansetter dere og til hvilke stillinger?

– Vi ansetter til en rekke ulike stillinger, men ser spesielt etter tyngre fagkompetanse, det vil si folk med noen års erfaring. Spesialister og ledere er spesielt attraktive, sier han

Er det ett eller flere fagområder der det er mer etterspørsel på folk enn andre?

– Aker Solutions rekrutterer innen alle fagområder, men aller mest ingeniører. Det er sterkest vekst innenfor subsea, som er ett av våre største forretningsområder. Omtrent tre av fire av våre ledige stillinger er innenfor tekniske disipliner, sier han.

LES OGSÅ: Rekrutteringsbehov i hele bransjen

– Vær synlige
Christian Scheen, HR-rådgiver i Aker Solutions, holdt et foredrag om rekruttering til selskapet under ONS Norway i august. Der fortalte han blant annet at Aker Solutions rekrutterte 3.500 personer i fjor, og at de tidligere i år hadde en rekrutteringskampanje som ga selskapet 11.000 søknader til 150 stillinger.

– Så, hvordan rekrutterer vi?, spør Scheen.

– Vi deltar på karrieremesser, vi nettverksbygger, vi har praksisplasser og godt samarbeid med universitetene. Og vi har talentprogram, sier han.

Og hva gjør Scheen når han rekrutterer?

– Jeg bruker LinkedIn mye. Når jeg legger ut en jobbannonse får jeg en liste over profiler som kvalifiserer til stillingen. Når profilen er oppdatert og du har anbefalinger, havner du høyere oppe på den listen, og det vil være lettere for meg å finne deg. Jeg leser ofte anbefalingene også, og det hjelper meg å se nettverket ditt, sier han.

Ifølge Scheen er det også lurt å være synlige.

– Mange er anonyme – hvorfor det? Det er en nettverksside, som virker veldig bra når dere er synlige, forteller Scheen.

– Vær synlige og ting kan skje.