Til sammen skal det fabrikkeres og installeres rundt 110 subseastrukturer med en samlet vekt på rundt 10.000 tonn.,Uavhengig av om lisenspartnerne i Johan Castberg -utbyggingen i Barentshavet går inn for ilandføring fra en semi eller vil bruke en FPSO (FLoating Production, Storage and Offloading vessel), vil subsealøsningen være så godt som identisk.

På Barentshavkonferansens siste dag presenterte Statoils visepresident for feltutbygginger, Erik Strand Tellefsen, en grovskisse på hvilket utstyr som trengs, for å demonstrere at uansett utbyggingsløsning, vil det bli oppdrag både for lokale og nasjonale leverandørbedrifter.

Listen han presenterte var som følger:

14 subsearammer på mellom 250 og 300 tonn.

14 Riser bases , fra 175 til 40 tonn.

19 PLEMs (pipeline end manifolds) og PLETs (pipeline end termination), fra 105 til 5 tonn.

17 Tie-in Tees , på mellom 120 og 10 tonn.

45 Riser- og Floater -ankere , fra 180 til 60 tonn.

– Nordnorsk leverandørindustri vil ikke kunne levere alt dette utstyret, sa Tellefsen, men påpekte at det likevel var mye som måtte skaffes lokalt, særlig på servicesiden:

Onshore support for to rigger og for installasjonsfartøy, onshore lager for utstyr (strukturer, flowlines etc.), samt de mellom 300 og 350.000 tonnene med stein/grus som trengs for å jevne ut havbunnen når ustyret skal installeres og flowlines/umbilicals skal dekkes til.

– I tillegg skal vi bruke omkring NOK 2 milliarder i året for å drive feltet (ned én milliard fra det originale konseptet, red.), og da vil vi primært se i nærområdet etter tjenester, sa Tellefsen.

Og slik ser scopet ut:

Et enda mer utfyllende bilde av hva som vil trengs – og når – fikk de som etter konferansen deltok på ProBarents Workshop om Industri og Marine operasjoner i nord. Her brukte Technips Director Sales and Business Development, Tim Crome, oppsummeringen av en studie selskapet lager for Johan Castberg subsea-installasjonsarbeidet som en av flere illustrasjon på selskapets kapasiteter og hva de gjør i nord.

Per 2014 ser scopet slik ut (forutsatt DG2 i juni og at resten går som planlagt, red.):

SPS Installations (subsea production systems)

14 templates (brønnrammer) og 14 manifolder, installeres 2017/2018.

Flowlines:

Production (PiP – ”pipe in pipe”), 33 kilometer, installeres 2018.

Wi (vanninjeksjon) – fleksible, 18 kilometer, installeres 2019.

GL / GI (gas lines / gas injection), 35 kilometer, installeres 2018.

Umbilicals , 37 kilometer, installeres 2019.

Risers , 16 stk, installeres 2019/2020.

Riser Bases / PLEMs /PLETs / In-Line Tees … opptil 49 stk, installeres 2018/2019.

Tie-Ins, opptil 140, installeres 2019/2020.

Covers, ”mange,” installeres 2019/2020.

Steindumping , ”mye,” installeres fortløpende fra 2017 til 2020.

Lokale leveranser til subsea installasjon
Også Crome kunne melde om behovet for omfattende lokale leveranser, ”uansett hvem som får installasjonsjobben.”

De lokale leveransene som vil trengs er:

Stor logistikkbase

Krantjenester (både on- og inshore)

Stålfabrikasjon, store og små strukturer, samt spoler (spools)

Lastesikring (Seafastening) og sveisetjenester

Agenttjenester for fartøy

Innkvartering og kontorer

Vaktfartøy

Forrige artikkelMilepæl for Bøyla
Neste artikkelBorer Alta i juli

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR