Bakgrunn: Denne uken ble det kjent at Odfjell Drilling har inngått en ny avtale for Deepsea Stavanger.

Riggen har fått kontrakt for boring av en brønn offshore Sør-Afrika.

Mange vil kanskje mene at det er pussig å dra en rigg godkjent for norsk sokkel helt til Sør-Afrika for å bore ett hull. Men det finnes kanskje gode argumenter for å ta et slikt valg.

En riggeier vil hele alltid tenke på hele flåten med rigger og det er trolig nettopp det den gamle ringreven Simen Lieungh gjorde i dette tilfellet også. Lieungh har tidligere vist at han har god nese for markedsutvikling og timing.

Han var med å slutte avtaler for både Deepsea Atlantic på Johan Sverdrup og den kommende kontrakten Deepsea Stavanger skal starte på 1. april – Wintershalls Maria.

Begge riggene fikk jobber som sikret løpende inntekter over tid og en dagrate som i ettertid skulle vise seg å være ok – og vel så det. 300.000 dollar dagen var bra – etter dette ble det inngått avtaler under 200.000 dollar.

Etter å ha tatt riggen inn på norsk sokkel og brukt penger på å klargjøre den til Maria-kontrakten, velger Odfjell altså å ta den til Sør-Afrika for en jobb på 60-80 dager. Man kan stusse over dette valget, det er lett å tenke at den burde «klort seg fast» på norsk sokkel og kjempet om jobber etter at Maria-kontrakten går ut i 2018.

Samtidig må man se det hele bildet for riggselskapet. De har også Deepsea Atlantic som går av kontrakt i Norge noen måneder etter. I tillegg har de Deepsea Bergen som ruller av i tredje kvartal i år.

Det kan dermed tenkes at de vil ønsker å rigge seg for følgende oppsett:

I Norge skal de kjempe om kontrakter fra 2018 og utover med to ulike rigger. Gode gamle Deepsea Bergen og giganten Deepsea Atlanic. Begge rigger med lang Statoil-historie og gode resultater på norsk sokkel.

Og med ulike egenskaper.

Deepsea Stavanger besitter en historikk hvor de blant annet har boret for BP i Angola og skulle dermed være i posisjon til å få maks ut av sine spesifikasjoner der. Skjønt det er ikke gitt at det blir lekende lett å sikre seg enda flere riggjobber på ultradypt vann – til det er overskuddet av rigger fortsatt meget stort.

Men hvis du ikke spiller, kan du heller ikke vinne. Og har du en rigg som er varm, pluss at den har årelang erfaring – stiller du langt fremme når anbudskonkurransene skal avgjøres.

Det bør derfor ikke være overraskende om det kommer enda flere gladmeldinger i tiden fremover hva Deepsea Stavanger og Sør-Afrika angår.

Forrige artikkelHer løftes 1000 tonn 70 meter opp i lufta
Neste artikkelTo Transocean-rigger klare for nye oppdrag

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR