(ONS2010) Aibel bruker store deler av årets ONS i Stavanger til å vise seg frem til potensielle ansatte. Selskapet trenger 1.000 av dem, og skal nå også åpne Harstad-kontor.

FLERE FOLK Nå: Aibel og Bjørg Sandal trenger 1.000 nye
ansatte (Foto: MAGNUS BIRKENES)

Aibel har per i dag sju kontorer i Norge. I høst kommer det åttende, da selskapet akter å åpne en ny filial i Harstad, primært for å betjene arbeid på Statoils Norne-felt. Dette, kombinert med en lang rekke store, langsiktige og innbringende kontrakter det siste halve året, gjør at service giganten nå ønsker å øke arbeidsstokken sin med rundt 25 prosent, fra 4.000 til 5.000.

– Vi fokuserer veldig på alle hodene vi trenger nå. Vi sier 1.000 personer; kanskje det blir litt færre, kanskje flere. Det er uansett snakk om veldig mange, og vi holder alle muligheter åpne for å få tak i de folkene vi trenger. Det inkluderer nyutdannede, seniorer og utenlandsk arbeidskraft, forteller Aibels kommunikasjonssjef Bjørg Sandal til Oilinfo.

Sandal bekrefter at det primært er ingeniører og prosjektledere selskapet er på jakt etter, men med tanke på Aibels mange lokasjoner og kontorer på verdensbasis er hun forsiktig med å slå fast hvordan fordelingen av de 1.000 nye ansatte blir nasjonalt versus internasjonalt.

Flerkulturelle utfordringer
For et par år siden, før finanskrisen traff industrien med en bredside, var det stor kamp om de kloke hodene. Det førte til at flere satset stort på importert arbeidskraft fra steder som Russland, øst-Europa, India, Kina og en rekke andre steder. Det gikk ikke alltid som ønsket, og forskjeller innen kultur- og arbeidsmetode slo ofte feil ut. Den fellen akter ikke Sandal og Aibel å gå i, selv om rekrutteringen er internasjonal.

– Det er viktig å påpeke at mange av stillingene vil bli åpnet som en følge av omrokkeringer innad i selskapet, men det fører også med seg kulturforskjeller. Med det mener jeg at våre avdelinger i utlandet også kommer til å rekruttere internasjonalt , og det vil kreve sitt av fleksibilitet i organisasjonen. Vi er forberedt på det, og skal også arrangere interkulturelle kurs, fadderordninger og kurs i hvordan å håndtere eventuelle problemer, forteller Sandal.

Godt i gang
Aibels stand på ONS2010 er stor, og store deler av den er viet den pågående rekrutteringskampanjen. Dette går parallelt med et massivt løp i media og på høgskoler og universiteter for å lokke til seg de rette hodene.

– Ved utgangen av juli i år hadde vi ansatt 160 nye personer i Norge i løpet av 2010. Det trykket fortsetter vi med. I skrivende stund tror jeg det ligger rundt 150 ledige stillinger ute på nettsidene våre, og jeg har fått mange e-poster og telefoner fra mennesker som er interessert i mulighetene vi tilbyr, forteller Sandal til Oilinfo.

Er virkelige ONS en god arena å rekruttere på?

– Helt klart. Vi har rekrutteringsfolk her på standen til enhver tid, og denne måten å rekruttere på skal vi ta med oss videre til lignende arrangementer. På messens siste dag kommer også alle studentene innom, og det blir ekstra spennende, avslutter Sandal.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR