Westcon-verftet i Ølensvåg merker at norske kontrakter går utenlands og i sommer har de etablert ingeniøravdeling i Polen, både for å spare penger, og får å få flere ingeniører på banen.

Av Inger Johanne Stenberg

Bilde Bildetekst

– Vi har kjøpt ingeniørtjenester I Polen, dette bidrar til å styrke vår ingeniørkapasitet, og støtter opp vår evne til å levere innenfor de feltene vi opererer, forteller Øystein Matre til PetroMaritim.

Westcon varslet i begynnelsen av juli at de vurderte å etablere en ingeniøravdeling i Polen, og i sommer ble kjøpet av bedriften Genfer Design gjennomført. Oppkjøpet betyr at Westcon vil ha mellom 15 og 20 ingeniører på plass i Polen for å utføre de oppdragene bedriften får.

Tørt på oppdragsfronten
Siste nybygg på arbeidslisten skal leveres i september til Simon Møkster Shipping, og etter det er det lite igjen av nybygg. Men selv om det er ser tørt ut på den fronten understreker Matre at det går greit med bedriften.

– Vi holder jo på med andre ting, for eksempel rigg- og skipsreparasjoner, forteller Matre.

Matre understreker at det helt klart har vært en fordel med lett tilgang til offshoremarkedet i Norge, et marked han betegner som nokså skjermet. Men etter å ha mistet en jobb til Polen på reparasjon av et fiskefartøy som aldri hadde vært utenfor norske farvann, tidligere i sommer har det blitt tydelig at utenlandske bedrifter spiser seg inn på norske markeder. Jobben som den gang gikk til Polen ble tilbudt til under halv pris i forhold til det norske anbudet.

Misfornøyd med lønna
Westcon-sjefen uttalte i juni til Aftenbladet at han er svært misfornøyd med lønnsnivået i Norge, og han påpekte da at mens reallønnen i Europa ikke har økt de siste ti årene, har den steget med 45 prosent i Norge. Noe som har bidratt til at verftet nå etablerer ingeniøravdeling i Polen.

– Etableringen i Polen er en delvis konsekvens av at industrien er svært konkurranseutsatt, mens også som følge av at det er knapphet på norske ingeniører, sier Matre til PetroMaritim.

Denne våren har norske kontrakter som går til utlandet blitt svært kontroversielt, og Westcon er bare en av flere bedrifter som har merket mindre pågang. De store oljeselskapene påpeker derimot i flere tilfeller at de også gir kontrakter til norske bedrifter i de tilfellene hvor det er best.

«Så langt er mer enn 50 prosent av de totale kontraktsverdiene for Goliat-utbyggingen tildelt norsk leverandørindustri», skriver blant annet oljeselskapet Eni i pressemeldinger som sendes ut i forbindelse med kontraktstildelinger.

Ifølge Matre er det derimot de meget høye norske lønningene som gjør at det er vanskelig å konkurrere, noe som gjør at den ferske ingeniøravdelingen i Polen vil kunne bidra til at Westcon vil kunne utføre oppdrag noe rimeligere enn ved bruk av kun arbeidstakere som faller under norske lønnsavtaler.

Forrige artikkel«Sevan Brasil» tar til bølgene
Neste artikkelGL Noble Denton flytter til Stavanger

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR