I helgen skifter StatoilHydro navn tilbake til Statoil, og det betyr også at selskapet tar i bruk den omstridte logoen med sterke likhetstrekk til Norges Husflidslags logo. Likheten oppdaget selskapet først etter at logoen var lansert.

IKKE KLAR OVER LIKHETEN: StatoilHydros Ola
Morten Aanestad.
(Foto: HENRIK ARNESTAD SALTHE)

Fra 1. november, førstkommende søndag, skifter StatoilHydro navn tilbake til Statoil. Det nye navnet ble vedtatt på generalforsamling i mai, og logoen ble offentliggjort i slutten av april. Logoen, som ifølge selskapet selv var inspirert av stjernehimmelen, fremstod for de fleste som sterkere inspirert av logoen til husfliden. Nå innrømmer Ola Morten Aanestad, pressetalsmann for StatoilHydro, at selskapet ikke var klar over likheten før logoen ble lansert.

Ikke klar over likheten
– De som arbeidet med logoen, blant annet Scandinavian Design Group, hadde sjekket opp logoen mot varemerkeregistrene i flere land. Husfliden var ikke registrert med sin logo i disse registrene, og dermed ble ikke likheten fanget opp, innrømmer Aanestad overfor Petro.no.

Han peker også på at det er forskjeller mellom logoene, og har tidligere blant annet vektlagt det tredimensjonelle inntrykket i logoen.

Prislapp: 200 millioner
Selskapet bruker nå 200 millioner kroner på innføringen av det nye navnet og den nye logoen, noe som blant annet innebærer å skifte ut visittkort og adgangskort, installere nye skilt på plattformer og kontorer, og lansere nye nettsider.

– Plattformene våre har fortsatt enten gammelt Statoil-skilt eller Hydro-skilt. Fra nyttår får vi ikke lov å bruke Hydro-navnet mer, så innen det må skiltene på alle de gamle Hydroplattformene skiftes ut. Skiltene på Statoilplattformene skal også skiftes ut etter hvert. Også kjeledressene skal byttes ut, forteller Aanestad til Petro.no.

På grunn av juridiske hensyn må StatoilHydro-navnet være borte fra alle selskapets lokasjoner innen nyttår.

Globalt allmøte
Ifølge Aanestad ser selskapet på navneprosessen som en primært intern omstilling, og derfor vil toppsjef Helge Lund markere navneskiftet på mandag med et allmøte for alle selskapets ansatte, over hele verden.

– Vi bruker anledningen til å lansere en ny visjon for selskapet, og bruker det momentet vi får med navneskiftet til også å markere en endring som skjer. Logoen består av en stjerne, og den skal lede oss mot nye mål. Det globale allmøtet vil skje ved at Helge Lund sitter i London og snakker til alle de ansatte over hele verden samtidig via en videoskjerm, forteller Aanestad.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR