Når Statoil er ferdig på Romeo skal operatøren starte boringen av Julius. Operatøren har nå fått Petroleumstilsynets velsignelse.,Ifølge Oljedirektoratet er «Maersk Gallant» fremdeles på Romeo, men når riggen er ferdig der skal den starte boringen av neste brønn på programmet, Julius .

Romeo og Julius er prospekter nær gassfeltet King Lear , og kan, om de innfrir, være nøkkelen til en ny gassutbygging lengst sør i norsk sektor.

Letebrønnen 2/4-23 Julius er lokalisert på 68 meters vanndyp (målt fra boredekket) ca. 15 km nord for Ekofiskfeltet , og ca 260 km fra Lista i Vest-Agder.

Hovedformålet med brønnen er å undersøke potensialet for hydrokarboner i Øvre/Midtre Jura Ula/Bryne-formasjonene, det vil si å påvise kommersielle ressurser av gass/kondensat i PL 146/333 . Videre er målsettingen med brønnen å avgrense Øvre Jura Farsund-formasjonen (King Lear-funnet). Sekundært mål med brønnen er å undersøke potensialet for hydrokarboner i den Triassiske Skagerrak-formasjonen.

Før boring av hovedløpet, vil det bl boret et pilothull for å sjekke for grunn gass. Pilothullet vil bli boret til 460 meters dyp, deretter vil hovedløpet bores som en vertikal brønn i syv seksjoner ned til 5.524 meter total dybde, uansett om den er tør eller ei. Videre planlegges boring av et to-seksjons, oppflanks sidesteg, dersom det er nødvendig for å avgjøre potensialet i Farsundformasjonen. Sidesteget vil bli boret til 5.499 meter toal vertikal dybde. Brønnen er, i likhet med både King Lear og Romeo, definert som en høytrykks-, høytemperatursbrønn (HPHT-brønn).

Det vil ikke bli gjennomført brønntesting for letebrønn 2/4-23 Julius.

Boringen skal som nevnt utføres med jackupen «Maersk Gallant,» og tidspunkt for tidligste borestart er allerede passert, da spud etter planen skulle finne sted mellom 21. og 30. november.

Den planlagte operasjonen, inkludert sidesteg, har en estimert varighet på 273 døgn, med et estimert dieselforbruk på 20 tonn per døgn.

Partnere i PL146/333 er Statoil ASA (operatør med 77,8 prosent eierandel) og Total (22,2 prosent).

Forrige artikkelRiggjobb sørger for julestemning hos Westcon
Neste artikkelHval under subsea jobb

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR