Med North Atlantic Drilling og Statoil på laget, er Obar AS i full gang med å utvikle et sanntids overvåkningssystem for kutteventiler i BOP-ene på boreinnretningene.

Ottar Barsnes i Obar AS. (Foto: Arkiv)
Design-modell av BOP (Blow out Preventor)
stenge/kutte ventil – Utsnitt sylinder,
stempel og instrumentpakke. Ill: Obar.

Ottar Barsnes, mannen bak firmaet Obar AS har tidligere levert BOP-relatert utstyr til industrien. Nå er han, sammen med North Atlantic Drilling og Statoil, i gang med en ny utvikling: BOP Ram Position Monitoring.

Etter Deepwater Horizon
– Dette vil være et verktøy som kan vesentlig forbedre informasjon om essensielle sikkerhetsparametere ved undervannsboring, sier administrerende direktør i Obar AS, Ottar Barsnes til Petro Media News.

Han forklarer at ideen til konseptet kom til verden etter Deepwater Horizon-ulykken i Mexico-gulfen.

– Siden da har vi jobbet med dette i en JIP (Joint Industry Project) med Seadrill og Statoil, sier han videre.

Sanntidsposisjon
Konseptet er ifølge Obar-sjefen et viktig verktøy med tanke på overvåkning av kutteventilene i Blowout Preventer-systemer (BOP) på boreinnretningene.

– Det er basert på et retrofit system, slik at det passer inn for ettermontering inn mot dagens eksisterende systemer, sier han.

Systemet som er under utvikling har de kalt BOP Ram Position Monitoring, og skal hele tiden kunne gi eksakt sanntidsposisjon på kutteventilene i BOPen.

– Hvis du tenker deg en BOP på havbunnen, så inneholder denne ventiler som skal kunne klemme eller kutte røret. Det er noe av det viktigste sikkerhetsutstyret på riggene. Problemet er at når de er hydraulisk styrte, så vil det ved en lekkasje være muligheter for at man ikke får rett posisjon, og at man ikke vet hvor ventilene er. Siden det er mange ventiler, vil man vite hvor de er, og hvorvidt de er stengt eller ikke, forklarer Barsnes.

Og det er her det nye systemet kommer til å bli nyttig.

Ferdig med fase 1
– Med det systemet vi holder på å utvikle nå, vil vi hele tiden kunne følge med på ventilene. Hadde man hatt dette under Deepwater Horizon ville man ha hatt fullstendig kontroll på hvor ventilene var og om de var åpne eller lukket, sier han videre. Han understreker at Deepwater Horizon var et ekstremt tilfelle.

– Hendelsen i Mexicogulfen var ekstrem. Men i en mer vanlig situasjon, så kan det være man er litt i tvil på hvor ventilene er. Da har man med dette et sekundært overvåkningssystem, sier han.

De tre selskapene holder nå på med planleggingsarbeidet for en mulig fase 2-oppfølging, som inkluderer en fullskalaversjon installert på rigg.

– Resultatene fra fase 1, der systemtestene er gjort med utsnittsmodeller av ekte BOP-utstyr i korrekt materiale, er så tilfredsstillende at vi ønsker å gå videre med det til fase 2. For denne fasen planlegges å videreføre eksisterende sammenstilling med North Atlantic og Statoil som både tekniske og finansielle partnere sammen med vår teknologi, sier Barsnes.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR