Finske Wärtsila skal levere integrerte fremdriftssystemer basert på bruk av flytende naturgass (LNG) til to offshore supplyskip som skal operere i Mexicogulfen. Det blir det første LNG-drevne skipet undre amerikansk flagg.

Av Magnus Birkenes

De to skipene blir de første amerikanske skipene som benytter ren LNG som primærdrivstoff. Begge er eid av Harvey Gulf International Marine, og kontrakten inkluderer opsjoner på leveranser av fremdriftssystemer for ytterligere skip, melder den fornøyde motorleverandøren i en pressemelding.

Wärtsilä skal levere et integrert system som inkluderer dual fuel-motorer, elektro og automasjon, komplett propulsjonssystem, samt utstyr for lagring og håndtering av LNG. Skipene fra STX Marine Inc, som er av typen SV310DF Offshore Support Vessels, vil bli drevet av Wärtsiläs 6-sylindrede 34DF dual fuel-motorer. Det vil være lagringskapasitet på hele 290 kubikkmeter LNG, nok til mer enn en ukes operativ drift. Fartøyene vil ha 5.520 tonn dødvekt og en marsjhastighet på 13 knop. Skipene er planlagt levert om to år, og skal operere i Mexicogulfen.

Viktig kontrakt
– Wärtsilä Norge vil levere elektro- og automasjonssystemene til de nye fartøyene. Dette er en betydelig og viktig kontrakt for oss i et nytt marked under utvikling, og disse moderne forsyningsskipene er eksempler på Wärtsiläs ledende posisjon som en leverandør av komplette løsninger for gasselektriske fremdriftssystemer, sier Halvor Økland, Business Sales Manager Offshore i Wärtsilä Norway, i en kommentar.
Wärtsilä Norways leveranse inkluderer et gass-elektrisk fremdriftssystem basert på Wärtsiläs patenterte Low Loss Concept (LLC).

– Dette konseptet reduserer effekttap mellom motorene som genererer elektrisitet og de elektriske motorene som driver propellene. Kombinert med vår avanserte ecometer-funksjon, bidrar LLC til ytterligere drivstoffbesparelse og sikrer større redundans i kritiske operasjoner, sier Økland.

Forrige artikkelFire nybygg til STX
Neste artikkelEn drøm av en sandblåser

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR