Westcon og Ølensvåg gir ungdommen fagutdannelse og tro på framtida, skriver Petromagasinet i siste utgave.

Tekst: Ragnar Fanebust
Ølensvåg

Før i tida var Ølensvåg en sunnhordlandsk idyll med jordbruk, gavlabåter og brislingfiske. De senere årene er bildet dominert av oljeriggene som blir modifi sert og reparert hos Westcon. Inne på baseområdet er arbeidere i oransje kjeledresser i travel aktivitet og det svirrer i engelsk, polsk og diverse norske dialekter.

Den halvt nedsenkbare boreriggen Transocean Winner
oppgraderes og settes i stand til å ta nye leterunder på
oljefeltene. Nær 70 rigger er blitt reparert hos Westcon
side 1994. Foto: Terje Johansen

Ved kaien ligger Transocean Winner og klargjøres for nye runder på oljefeltene, mens hotelriggen Safe Caledonia er underveis fra Nigeria for å få utført modifi kasjonsarbeider.

– Ja, her har vi travle tider, sier administrerende direktør Øystein Matre hos Westcon. – I tillegg til at vi har i overkant av 200 egne ansatte, har vi nå om dagen mellom fire og fem hundre innleide inne på anleggsområdet.

Hvorledes startet det hele?
-Det begynte vel egentlig med min far Georg Matre. Han hadde jobbet i sandfarten, men i 1963 startet han et verksted hvor virksomheten i stor grad besto i ombygging av fiskebåter til fraktefartøy for sand og en del seksjon bygging for offshore verkstedene. Litt båtbygging ble det også, – vi kom til bygg nr. 8. Det ble imidlertid ikke det store industrieventyret av denne virksomheten.

Det begynte med Kårstø
-Så skjer det noe avgjørende sommeren 1981. Vi fikk vedtaket om utbyggingen av Kårstø, og dette har fått svært stor betydning for industriutviklingen i nordfylket. Her i regionen var vi noen mindre foretak som slo oss sammen og etablerte Westcon. Filosofien var at dersom vi skulle vinne frem i anbudskampen måtte vi slå kreftene sammen. Dette viste seg å slå til og etter hvert fikk vi en rekke forskjellige oppdrag på Kårstø og også for offshoreindustrien.

-Samtidig økte omfanget av vår opprinnelige virksomhet, og vi har utført dokkinger og reparasjoner på en rekke vidt forskjellige fartøytyper, fortsetter Matre. -Alt fra ankerhåndteringsfartøy, stand by båter og seismiske skip for oljeindustrien, til fryseskip, lastebåter og trålere. Den ekspertisen vi har tilegnet oss gjennom dette arbeidet har vi benyttet til å gå inn i bygging av nye skip og vi er nå i gang med bygg nr. 29!

Les artikkelen i sin helhet i Petromagasinet 3-2006 eller her (Flashpaper)

Forrige artikkelNy jackup-kontrakt til SeaDrill
Neste artikkelKlart for gigantisk vindkraftpark i Østersjøen

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR