Knutsen OAS får 1 million kroner i støtte fra Enova for å avdekke unødvendig energibruk om bord skipet Iberica Knutsen.

– Dette er første gang vi støtter et fartøy med å komme i gang med energiledelse, og vi håper det blir det første i en lang rekke. Vi har god erfaring med energiledelse fra andre bransjer, og potensialet er stort også til sjøs. Vårt håp er at mange rederier vil følge i kjølvannet av Knutsen OAS, sier Enovas markedssjef for transport, Petter Hersleth.

Markedssjef transport, fjernvarme og anlegg Petter Hersleth. (Foto: Enova)
Markedssjef transport, fjernvarme og anlegg Petter Hersleth. (Foto: Enova)

Med én million kroner i støtte fra Enova skal det Haugesund-baserte rederiet nå avdekke unødvendig energibruk om bord skipet Iberica Knutsen. Prosessen skal føre til konkrete tiltakslister og systematisk oppfølging for å få bukt med unødvendig energibruk.

– Jeg tror vi har mye å gå på. Komponentene om bord kjører gjerne på 100 prosent hele tiden, og sannsynligvis er ikke det nødvendig. Nå kartlegger vi alt utstyret, og begynner å måle hvor mye energi det bruker under de ulike driftsoperasjonene. Selve arbeidet i seg selv gjør oss mer bevisste, og bare gjennom det regner vi med å kutte forbruk, forteller HMS- og kvalitetssjef Geir Hagen i Knutsen OAS Shipping til Enova.

 

Gjør oss mer konkurransedyktige
På spørsmål om hva som gjorde at rederiet satte i gang med energiledelse, nevner Hagen både økonomi og miljø:

– Ett skip kan ha samme energiforbruk som en liten by. Det er klart det koster, både for oss og miljøet. Tradisjonelt har skipsfarten jobbet mye med å redusere utslipp til sjø og optimalisere drivstofforbruk, men selve energiforbruket har det vært vanskeligere å konkretisere. Vårt mål er å være i forkant av konkurrentene, og jo mer energi vi sparer, jo mer sparer vi utstyr og vedlikehold – og befrakteren sparer penger. Da blir vi også mer konkurransedyktige og i bedre posisjon for å vinne nye kontrakter. Energiledelse på så detaljert nivå som vi nå er gått i gang med er en svær jobb å gå i gang med, og da kommer støtten fra Enova godt med, sier Hagen.

Håper på støtte til flere skip
Knutsen OAS Shipping har 42 skip i drift verden over. Hagen tror lærdommene fra Iberica Knutsen kan gjenbrukes i den øvrige flåten, men poengterer samtidig at ikke alt kan overføres direkte:

– Vi tar sikte på å få på plass en overordnet systematikk for hele rederiet, men skip er forskjellige og vi kommer til å måtte gjøre en jobb for hvert enkelt fartøy. Det er verdt å huske på at selv søsterskip som i utgangspunktet har samme utstyr kan ha ulik drift, som igjen gjør at ulike tiltak blir relevante. For eksempel går skipet utenfor Brasil i tropisk farvann hvor det gror mye på skroget, mens tilsvarende skip vi har seilende opp mot Goliatfeltet i Nordsjøen behøver av-ising. Enova kan nok vente seg søknader fra oss om støtte til energiledelse for flere skip etter hvert, sier Hagen.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Forrige artikkelProactima med Det norske-kontrakt
Neste artikkelKontrakter for «Normand Reach»

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR