Frigstad Offshore har sterk tro på dypvannsmarkedet, og har ambisjoner for nye og lignende prosjekter som byggingen av den halvt nedsenkbare riggen D-90.

Riggen er for tiden under konstruksjon i Kina for sluttkunden Saipem.

– Vi har et høyt fokus på Kina av en rekke grunner, sier Frigstads administrerende direktør Simen Skaare Eriksen til Upstream.

– De har en verftskapasitet som inntil nylig var strukket i Sør-Korea og Singapore. Kina er også veldig konkurransedyktige på pris, sier Eriksen.

Men prisforskjellen til det asiatiske markedet krymper, da kinesiske verft har økt ratene. Det gjenstår å se om det de økte kostnadene blir godtatt, skriver Upstream.

– Det er fortsatt en forståelse i investeringsmarkedet at Kina må være billigere enn tradisjonelle riggbyggere som Singapore. Det neste skrittet for Kina for å forbli konkurransedyktig er å påta seg viktige kontrakter, sa Eriksen.

Frigstad har et annet design, D80, som kan operere i vanndybder opp til 7500 meter. D90 riggen som er under konstruksjon har en femårskontrakt med Eni i de dype farvannene i Mexicogulfen.

Forrige artikkelGassrekord og oljenedgang
Neste artikkelProduksjonsstart på Cormorant East-feltet

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR