Alle fritt fall-livbåtene på norsk sokkel skal undersøkes nærmere. – Vi er tilfreds med at industrien nå gjennomgår livbåtene på en grundig måte, sier NOPEFs spesialrådgiver Ketil Karlsen.

Det har vist seg at når båtene testes i stille vann, går det bra. Problemet oppstår når båtene testes i høy sjø. Da er det bare mulig å bruke den nedre sitterekken om bord. Det betyr at det da er plass til færre passasjerer, sier Karlsen.

Nå skal alle båtene undersøkes. Dette gjelder selv om det ikke er indikasjoner på at det er noe galt med de fleste. – De ansatte offshore skal være helt sikre på at redningsveiene fremdeles er trygge, sier Ketil Rongved, leder av nettverket for livbåter i Oljeindustriens Landsforening (OLF).

Da en ny type fritt-fall-livbåt ble testet på Veslefrikk-feltet 21. juni, ble overbygget på båten skadet. Alle livbåtene av samme type, til sammen seks stykker, ble umiddelbart tatt ut av drift.

For OLFs medlemsbedrifter er det helt sentralt at offshoreansatte kan stole på redningsmidlene de har til rådighet. I regi av OLF og i samarbeid med produsentene, teknologimiljøene, de ansatte og Petroleumstilsynet er det satt i gang en full gjennomgang av fritt fall-livbåter på norsk sokkel.

Forrige artikkelKraftig forbedring også for Diamond Offshore
Neste artikkelProduksjonen i gang igjen på Åsgard B

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR