– Miljøvernministeren er endelig på rett spor når han vil utsette innfasing av biodrivstoff, sier Ketil Solvik-Olsen, energi- og klimapolitisk talsmann i FrP.

Petro.no

FrP jubler over at miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) mener biodrivstoff har en framtid dersom det er basert på tre og avfall fra landbruket.

– Solheim er modig som setter klimaforlikets symbolpolitikk til side, sier Solvik-Olsen.

Stortingsflertallet har krevd at 5 prosent av drivstoffsalget i 2009 skal være biodrivstoff. FrP har vært kritisk fordi målsetningen vil kreve bruk av biodrivstoff produsert av mat. Erik Solheim signaliserer nå at man skal vente på 2. generasjons biodrivstoff, som lages av avfall og skog.

Matvareprisene
I en fersk rapport konkluderer Verdensbanken med at satsingen på biodrivstoff har skylden for tre firedeler av økningen i matvareprisene. Biodrivstoff produseres hovedsakelig av avlinger av hvete, mais og sukkerroer og av vegetabilske oljer.

– De negative sidene ved dagens biodrivstoff er mange og til dels alvorlige. Dette har heldigvis Erik Solheim tatt innover seg, sier Solvik-Olsen.

Ifølge NTB vil regjeringen imidlertid ikke skrinlegge planene om biodrivstoff på alle norske bensinstasjoner, til tross for at Verdensbanken mener biodrivstoff har mye av skylden for matvarekrisen i verden.

Britene vil undersøke
I en britisk regjeringsrapport som legges fram mandag heter det ifølge NTB at sammenhengen mellom etterspørselen etter biodrivstoff og de stigende matvareprisene må undersøkes bedre.

Storbritannias statsminister Gordon Brown har tidligere sagt at han vil jobbe for en endring i EUs plan for utslippsreduksjon dersom det viser seg at produksjonen av biodrivstoff får prisen på mat til å stige.

EU har foreslått at 10 prosent av drivstoffet til veitrafikken i Unionen skal hentes fra fornybare kilder, slik som biodrivstoff.

Forrige artikkelEn milliard for skotsk selskap
Neste artikkelStatoilHydro får kraftig kritikk fra egne

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR