Kjell Inge Røkke og Niels G. Stolt-Nielsen innledet torsdag et samarbeid som de mener kan sikre vekst i norsk skipsbyggingsindustri i lang tid framover.

NTB

Røkke-selskapet Aker Yards skal i første omgang levere spesialtankskip for 2,3 milliarder kroner til Stolt-Nielsen-rederiet. Fire kjemikalietankere skal ferdigstilles innen 2009, delvis på Aker Yards i Florø og delvis på Røkke-eide Damen Shipyards Okean i Ukraina.

Samtidig har selskapene signert en intensjonsavtale om samarbeid innen forskning, design og bygging av skip i framtiden.

Langsiktig satsing
Kombinasjonen av stålarbeid i lavkostlandet Ukraina og montering hos kompetansebedriften Aker Yards i Florø er nøkkelen til en langsiktig satsing på skipsbygging i Norge og for å ta opp kampen med hovedkonkurrenten Sør-Korea, mener Kjell Inge Røkke.

– Oppkjøpet av Okean-verftet har gitt oss en mulighet til å konkurrere på pris, samtidig som verftet i Florø har ledende kompetanse og sterke tradisjoner, sa Røkke på en pressekonferanse i Oslo torsdag.

– Bare begynnelsen
Stolt-Nielsen-rederiet har allerede to skip til bygging på Florø-verftet. Administrerende direktør Niels G. Stolt-Nielsen kalte intensjonsavtalen «en strategisk kontrakt».

– Til sammen har vi nå ordrer inne på seks skip til en verdi av 3,3 milliarder på Florø-verftet. Men om denne intensjonsavtalen blir så fruktbar som vi håper, er dette bare begynnelsen, sa Stolt-Nielsen.

De norskproduserte skipene tilbyr det ypperste av teknologi med kortere leveringstid enn konkurrentene, og det er et godt salgsargument, til tross for at prisen er noe høyere, hevdet direktøren.

– Dette er ikke snakk om billige skip. Men vi er avhengig av en kontinuerlig fornying av våre skip slik at de tilfredsstiller stadig strengere internasjonale krav til sikkerhet, stabilitet og miljøvennlighet. Vi anslår at vi må bygge fire-fem nye skip i året, og forutsigbarhet i dette arbeidet er en stor fordel, sa Stolt-Nielsen.

Framtidstro
Kjell Inge Røkke mener torsdagens avtale er framtidsrettet for norsk skipsbyggingsindustri, og pekte på at Aker Yards har endret profil fra å bygge containerskip i Tyskland til å bygge høyteknologiske skip.

– Det er utfordrende for et høykostland å konkurrere i et så hardt marked. Med oppkjøpet av Okean kan vi legge vekt på bevare og ikke minst videreutvikle den kompetansen vi har på dette feltet i Norge. Lønnsutviklingen i Korea ser ut til peke brattere oppover enn den gjør i Ukraina, noe som også virker til vår fordel, sier Røkke til NTB.

Kapper skipene i to
Verftsdirektør i Florø, Gustav Johan Nydal, fortalte på pressekonferansen om jublende ansatte både i Florø og i Førde da nyheten kom.

– Med hensyn til pris er det avgjørende at vi har fått på plass et samarbeid om skrogproduksjon i et lavkostland, sa Nydal.

Han redegjorde også for byggeprosessen, som kort og godt medfører at et såkalt kortskip kommer ferdig bygget fra Ukraina, for deretter å bli kappet i to på midten etter ankomst Norge. Deretter blir skipets midtdel, som er Florø-verftets spesialitet, konstruert og montert.

– Vi vil være fullbooket ut 2009 bare med avtalene som allerede er inngått. Arbeidsstokken vil trolig utvides fra 300 til om lag 350, noen av dem ukrainske arbeidere. I tillegg vil vi benytte en rekke underleverandører, sa Nydal.

Forrige artikkelSolberg vil investere for framtiden
Neste artikkelMer penger til oljeleting i nord

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR