Leverer ni frittfall-livbåter med tilhørende daviter på Heerema Offshore Services BV sitt halvt nedsenkbare kranfartøy «Sleipnir.»

Fartøyet blir verdens største i sitt slag, og skal bygges av Sembcorp Marine i Singapore.

Sammen med feltsenteret til Johan Sverdrup-utbyggingen i Nordsjøen, der Harding også er leverandør, er Heeremas «Sleipnir» ett av bare en håndfull store, pågående offshoreprosjekt.

– Alle snakker om Sverdrup, men for oss er dette prosjektet like stort – med like mange livbåtsystemer, sier Oddgeir Mælen, regional salgssjef i Harding.

– Leveransene er i hovedsak basert på offshoreteknologi, men Heerema-kontraktene ga likevel en spesiell type utfordring.

– Det nye kranfartøyet vil operere globalt, så en rekke relevante internasjonale standarder måtte tas hensyn til i valget av livredningsutstyr, forklarer Mælen.

De beste båtene, med skreddersydde daviter

FF1200 er en 70-persons frittfall-livbåt som er designet etter DNV OS-E-406-standardene – de strengeste i bransjen, med krav som langt overgår SOLAS-reglementet for frittfall-livbåter. Livbåtene blir perfekt matchet med Harding sine davitsystem, spesialdesignet for FF1200.

Med «Sleipnir»-kontrakten bikker Harding akkurat 100-merket for tallet på leverte FF1200-livbåter. Oddgeir Mælen mener det er langt fra tilfeldig at Harding ble valgt som leverandør til Heerema-prosjektet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

"Sleipnir." (Illustrasjon: Heerema)
«Sleipnir.» (Illustrasjon: Heerema)

– Harding-livbåtene er industriledende, og det er båtene våre som blir valgt til de mest krevende prosjektene og de klasseledende fartøyene, påpeker han.

Harding har for eksempel levert livbåter til alle skipene som ble nominert til «Ship of the Year» i 2015, inkludert vinneren «Skandi Afrika.» Prisen er initiert av det store nordiske skipsmagasinet Skipsrevyen.

– Leveransane til Heerema sitt nye kranfartøy er nok en stadfestelse av kvaliteten på produktene og tjenestene våre, sier Mælen.

– Overlegne systemer er nøkkelen

Å vinne kontrakter i de krevende tidene offshorenæringen opplever nå, krever mer enn bare flaks, ifølge selskapet.

– Overlegne systemer er nøkkelen til å vinne kontrakter, og vi tror Harding-kvaliteten er grunnlaget for suksessen. Men vi har også brukt mange timer sammen med både verft og eier helt fra starten på Heerema-prosjektet. Vi lyttet til utfordringene deres og kom tilbake med de beste svarene, sier Mælen.

– Jeg tror kontrakten sier mye om evnen vår til å levere kvalitet til konkurransedyktige priser, mener Mælen.

Styrk Bekkenes, administrerende direktør i Harding, er enig.

– Vi er svært stolte av å vinne en så konkurransepreget kontrakt i dagens stramme marked. Harding har vært gjennom en stor endring for å bli så dyktige som vi er i dag, og i dette tilbudet kan vi virkelig se effekten. Medarbeiderne våre har trukket lasset sammen, og tatt steget opp på et nytt nivå, sier Bekkenes.

Med «Sleipnir»-kontrakten, har Harding bevist at selskapet ikke bare er en spiller i offshoremarkedet, men også en «stayer» som matcher Heerema sin fremoverlente holdning, ifølge selskapet.

Harding ble etablert i 2013, da Schat-Harding og Noreq ble slått sammen til verdens ledende produsent og leverandør av maritimt livredningsutstyr.

– Med en historie som strekker seg tilbake til 1928, er vi langt fra noen døgnflue. Harding er her for å bli, understreker Bekkenes.

 

 

Forrige artikkelPlettfritt Draugen-tilsyn
Neste artikkelOljeprisen stiger

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR