Under en pressekonferanse på Haakonsvern i dag opplyste Kåre Halvorsen fra Havarikommisjonen at de så langt de nå kunne vurdere betraktet dette som en ulykke som var et resultat av massiv teknisk svikt, ikke menneskelig svikt. I en hall på Haakonsvern er delene av ulykkeshelikopteret plassert mens arbeidet med å finne årsakene til ulykken skjedde pågår.

Fra problemene oppstod til ulykken var et faktum har det gått svært kort tid presiserte Halvorsen til deltagerne fra pressen som var til stede under pressekonferansen. Det som er klart er at rotoren har løsnet for helikopteret traff bakken og basert på informasjon fra den informasjonen vi nå har tilgang på var dette en ulykke sier Kåre Halvorsen.

Svarte bokser

Begge de svarte boksene som inneholder informasjon fra hva som ble sagt i cockpit under turen ble funnet fredag og sendt til England der dataene ble tatt ut før disse ble sendt til Norge for analyse. Havarikommisjonen sendte i går ut en pressemelding der kommisjonen opplyste om at dataene fra boksene er av god kvalitet og sammen med taleregistratoren og ferdskriveren vil en kunne kartlegge ulykkeforløpet.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Les også: IndustriEnergi slår alarm om Statoils helikopteravtaler

Statoils innsparinger i helikopterutgiftene kan gå på bekostning av sikkerheten, frykter Industri Energi. I kjølvannet av helikopterulykken i Øygarden, sier leder Leif Sande i Industri Energi til Dagens Næringsliv at krav til innsparinger og effektivisering går på sikkerheten løs. les mer

Les også: Bekymret for sikkerheten offshore

IndustriEnergi er bekymret for sikkerheten på norsk sokkel. Sikkerhetsutviklingen på norsk sokkel går i feil retning. – Resultatene i Petroleumstilsynets ferske risikorapport er et varsko som oljeindustrien må ta innover seg, sier nestleder Frode Alfheim og forbundssekretær Håkon Bjerkeli i Industri Energi. Les mer

Nyhetsbrev fra Petro.no

 

 

 

 

 

 

Forrige artikkelRoss Offshore tildelt kontrakt av Total
Neste artikkelLegger helikopterkutt på is

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR