– Når du bestiller en bok fra Amazon, så kommer den i posten. Ingen forventer at du selv skal ordne henting på lageret i USA, transport til havn, shipping av boka over Atlanterhavet og så få noen til å kjøre den fra Rotterdam til Stavanger.

Henrik Heggland er hentet inn for å lede NSG Digital, som er Norsea Group sin satsning på digitalisering av hele logistikkjeden.

Han vil ha mer amazonske tilstander inn oljeindustrien.

– Og det trenger ikke være særlig vanskelig å få til heller. De fleste leverandører, transportører, baser og kunder har god oversikt over hvilke varer de har og hvor de til enhver tid er, også digitalt. Men fokuset har ikke vært å skape en delingsplatform for vareflyten. Ikke før nå, sier han.

Deling og kontroll
Er det virkelig mulig å sikre seg full kontroll på alt en fast installasjon eller rigg trenger? Fra produktene forlater leverandøren til de står ferdig levert på plattformdekket? Hundretusenvis av tonn utstyr, mud, kjemikalier, borerør og drivstoff. Samt mat, toalettpapir og så videre og så videre.

– Ja, det er mulig. Men det krever at aktørene er villig til å dele informasjonen de har slik at vi kan følge leveransene fra lager til plattform. Det vil gi store besparelser i form av bedre planlegging og en mer effektiv forsyningskjede.

Nettopp derfor vil NorSea Group også la alle aktører bruke systemet de utvikler.

– Vi kan ikke oppfordre til åpenhet og deling fra andre og så i neste omgang nekte konkurrentene våre å benytte seg av tjenesten vi utvikler. Dette skal være bransjens verktøy, sier Heggland.

Samarbeid med tunge industriaktører
Basene er navet i logistikkjeden. Alt som skal ut i havet, bortsett fra folkene som reiser fra heliporten, må innom en base. Derfor ønsker Norsea Group å ta en lederrolle også i digitaliseringen av forsyningskjeden.

– Vi jobber med flere operatører og aktører nå i innledende fase. Samtidig samarbeider vi med Kongsberg Digital og eierne våre i Wilhelmsen. Støtte fra disse tunge industriaktørene er alfa og omega for å få løftet dette prosjektet, sier Heggland.

Ambisjonen er at bransjen skal ta verktøyet bredt i bruk allerede i 2018.

– Nå handler det om å synliggjøre nytteverdien, slik at selskapene får tillit til systemet og får eierskap til verktøyet. Det er nøkkelen. 

Forrige artikkelPaal Kibsgaard kommer til ONS
Neste artikkelStatoil tildeler Aibel kontrakt verdt 600 millioner kroner

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR