Etter den tragiske ulykken ved Turøy 29.april i år der 13 mennesker mistet livet har Airbus EC225 vært suspendert for flyging på sokkelen.

Tirsdag denne uken landet den enorme Antonov 124-100 på Lakselv lufthavn Banak med 2 Sikorsky S92 maskiner ombord som skal erstatte helikoptertypen som havarerte ved Turøy 29.april. Ombord i Antonov maskinen befant det seg et helikopter som skal benyttes som SAR med base i Hammerfest, men den andre maskinen skal til Stavanger og brukes som shuttle maskin offshore.

Antonov 124-100 klar for lossing på Banak. Artikkelen fortsetter under bildet

Tupolev

Bekymring for Lakselv lufthavn Banak sin fremtid som knutepunkt for store fly

Flyplassen ved Lakselv kan i dag ta ned de største kommersielle fly med en lengde på rullebanen på hele 2788 meter. Dette er en av de lengste rullebanene i Norge og er viktige for mulighetene til å ta i mot store maskiner med tung last.

I rapporten «Lakselv lufthavns fremtidige rullebanekonsept» vurderer Avinor å kutte ned lengden på rullebanen fra dagens 2788 meter til 2500 meter. Dette vil få store konsekvenser både for luftfarten som er relatert til turisme, men også oljeindustri og annen type industri berøres. Som et eksempel kan ENIs Goliat ha ett inntektstap på rundt 40 millioner kroner per dag ved driftsstans og  Snøhvit nærmere det dobbelte. Da kan man ikke vente på reservedeler med vogntog. Det er kun flyfrakt som er aktuelt for industrien. ENI Norge fikk inn verktøy og reservedeler til Polarbase fra Seoul over Banak med flytyper som krever mer enn 2500m banelengde. Nå har i tillegg regjeringen åpnet 23. konsesjonsrunde der hele 54 av 57 felt er tildelt i Barentshavet. Industriens økte aktivitet i nord tilsier et åpenbart behov for infrastruktur en flyplass tilnærmet uten operative begrensninger representerer.

Sikorsky S92Artikkelen fortsetter under bildet

Banak 3

Banak Heli 1

 

 

 

 

Til iFinnmark sier fylkesordfører Runar Sjåstad at opplysningene som kommer frem nå ikke er det som tidligere er kommunisert. Dersom en avkortning av rullebanen fører til store operasjonelle endringer som igjen fører til betydelige begrensninger i flygingen er dette alvorlig.

Til avisen sier Sjåstad at dette er en sak som berører hele Finnmark og det tas iniativ for raskt å komme i gang med prosesser med Avinor for å fa en avklaring på spørsmålene rundt Lakselv lufthavn Banak.

Nyheter fra Petro.no

 

 

Forrige artikkelKlimaløft i petroleumsindustrien
Neste artikkelOljelagre ned – oljeprisen opp

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR