Stavangerbaserte First Interactive hevder de kan kutte commissioningtiden på rigger med over 50 prosent. Løsningen er virtuelle byggeklosser.

Selskapet har opplevd en frisk vekst de siste årene, og mer enn doblet antall ansatte fra 2007 til 2008. Nå jobber 70 personer ved selskapets tre kontorer i Stavanger, Russland og Ukraina.

Til grunn for selskapets virksomhet ligger en egenutviklet, kraftig 3D-motor, døpt Xatix, og det er denne som ligger til grunn for selskapets nye visioneeringsprosjekt.

I SIMULATOREN: Ingvar Espeland (i midten) viser
Bjarne Larsen (t.h.) og Anders Holme hvilke
knapper de skal trykke på. (Foto: HENRIK SALTHE)

Visio-hva?
– Som navnet tilsier, er dette en kombinasjon av visualisering og engineering. Det betyr at vi kan bygge riggene helt virtuelt først, før første kutt i stålet. Vi har et system som gjør at man kan laste inn riggens faktiske kontrollsystem, og dermed prøvekjøre riggen, bytte ut utstyr, se at alt passer sammen, og slik få optimalisert riggen, forteller Ingvar Espeland, direktør marked og produktutvikling hos First Interactive til Oilinfo Weekend.

Systemet er utviklet i samarbeid med Aker Solutions-eide Aker MH, og First Interactive ble også kjøpt opp av Aker Solutions-gutta i februar i år. Nå brukes visioneering-programvaren i oppgraderingen av Valhall IP.

– Vi har en fullstendig «scan» av injeksjonsplattformen på Valhall, og forer våre maskiner med denne 3D-informasjonen. Deretter kan vi gå inn, sjekke, bytte ut utstyr, se hvilket som passer best sammen med det som allerede er på plattformen, og rett og slett teste utstyret med helt sanne egenskaper før oppgraderingsarbeidet i det hele tatt er i gang, sier Espeland.

Han peker også på at riggpersonell også kan få opplæring på hvordan riggen fungerer mens den bygges, ved å legge inn styringssystem og plattformtegninger i First Interactives systemer.

– Vi kan redusere commissioningtiden på rigger i en oppgraderingsprosess med mellom 50 og 60 prosent, sier Espeland stolt.

SPARER PENGER: Ved å bygge riggen virtuelt.
(Foto: HENRIK SALTHE)

To uker spart
I simulatoren sitter utviklingssjef ved Aker Solutions, Bjarne Larsen, og Anders Holme, teknologi- og utviklingsansvarlig i First Interactive, jobbende med Valhall IP-prosjektet. De sier at man ved hjelp av systemet kan spare opp mot to uker nedetid på prosjektet ved å bruke visioneeringsystemet.

– Nå gjør vi krasjdetektering. Vi ser at styringssystemene faktisk stopper robotene hvis de er på kollisjonskurs. Fordelen med å ha dette her i simulatoren, er at vi har alt tilgjengelig når vi vil. På rigg kan det hende det er stillaser som må tas ned, eller kanskje ikke strøm- eller hydraulikksystemene er oppe og går når man skal gjøre testene, noe som gjør at ting ikke går så effektivt, sier Larsen til Oilinfo Weekend.

I simulatoren kan man også bestemme nøyaktig hvor kameraet skal være, slik at man har full oversikt over hva som skjer.

– Samtidig er det ikke så farlig om man senker en rigg eller to, ler Larsen.

Anders Holme vektlegger også hvordan programvaren kan spille en rolle innenfor integrerte operasjoner.

– Hvis man flytter halve mannskapet på land, er det ikke så lett for dem å føle tilhørighet til plattformen. Vårt system gjør at man kan se, i sanntid, hva som skjer på riggen, og man kan fly kameraet hvor man vil, og inspisere at alt er som det skal, forteller han entusiastisk.

Denne saken er hentet fra Oilinfo Weekend . Oilinfo Weekend er vårt ukentlige, mailbaserte nyhetsbrev som oppsummerer ukens nyheter og bringer frem menneskene bak nyhetene i oljebransjen. I tillegg presenterer vi mat/vin stoff, offshore-været og golftips.

Her bestiller du abonnement på Oilinfo Weekend . Tjenesten er gratis!
Weekend-redaksjonen kan tipses på magnus@oilinfo.no

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR