Goliatplattformen starter i dag seilasen fra Sør-Korea til Norge om bord på verdens største tunglastfartøy, ”Dockwise Vanguard.”

 Se bildene her:

Reisen til Hammerfest i Finnmark vil ta om lag 60 dager, med forventet ankomst i begynnelsen av april. Etter et kort opphold i Hammerfest der plattformen klargjøres for drift, vil den taues de 80 km ut på feltet for oppkobling og ferdigstillelse. Plattformen vil holdes fast av 14 ankerliner og kobles opp til havbunnsutstyret, som består av i alt åtte brønnrammer med til sammen 22 brønner.

Utbyggingsløsningen på Goliat er designet spesielt for forholdene i Barentshavet med en rekke tekniske nyvinninger og konsepter. Planlagt produksjonsoppstart er i midten av 2015.
– En gledens dag
– Dette er en gledens dag og en historisk milepæl, både for prosjektet og for Nord-Norge, sier Nina K Jonassen, prosjektdirektør i Petro Arctic til Petro.no. Organisasjonen er Nord-Norges største leverandørnettverk for olje- og gassindustrien.

– Når feltet kommer i produksjon, blir det som det første oljeproduserende feltet i Barentshavet. Goliat har allerede skapt store ringvirkninger i nord, og kommer til å gjøre det i mange år framover, sier hun.


Gir ringvirkninger
Dette med ringvirkninger har vært viktig også for operatøren, Eni Norge, som tok mål av seg å skape nettopp dette gjennom industriutvikling, bedriftsetableringer og økt kompetanse.

For å tilrettelegge for lokal industri har Eni delt tradisjonelt store kontrakts-pakker knyttet til drift og vedlikehold inn i en rekke mindre enheter. Dette har ført til betydelig lokal oppbygging av industri. Store deler av leverandørkjeden er nå etablert i Hammerfest og er i posisjon til å starte arbeidet gjennom inngåtte kontrakter. I perioden fra ankomst til oppstart på feltet forventes det betydelig opptrapping av aktivitet i og rundt Hammerfest.


Skaper arbeidsplasser
Eni Norge har etablert en egen driftsorganisasjon på 60 personer i Hammerfest. Videre vil det jobbe mellom 120-140 personer på Goliatplattformen. I tillegg kommer mannskapet på fartøyer og arbeidsplasser hos en lang rekke leverandører med base i Hammerfest. Årlige drifts og vedlikeholdskontrakter knyttet til drift og vedlikehold av feltet vil ligge på cirka 1,5 milliarder kroner, som vil bidra til å sikre arbeidsplasser i mange år.

De siste årene er det bygget omfattende infrastruktur i Hammerfest knyttet til Goliatutbyggingen, som for eksempel kontorfasiliteter, boliger, basefunksjoner og oppgradering av kraftnettet i kommunen.

Så langt har Goliat gitt kontrakter til norske leverandører for flere titalls milliarder kroner.


Om Goliat:
Goliat FPSO er designet av det norske selskapet Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai Verftet i Sør-Korea. Plattformen har en produksjonskapasitet på 100 000 fat oe/dag, og lagringskapasitet på en million fat. Plattformen veier 64 000 tonn, er 107 meter i diameter, 75 meter høy og designet for å kunne motstå en titusenårsstorm i Barentshavet.  Anslått utvinnbare reserver på feltet er 178 millioner fat oljeekvivalenter. Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

Forrige artikkelBrødrene Dahl kjøper Ventilsystemer AS
Neste artikkelLøfteoperasjoner på Jotun A under lupen

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR