Transocean er i hardt vær etter eksplosjonen på riggen «Deepwater Horizon», nå innrømmer de at det har vært trøbbel i India og.

VIL STOPPE OLJEN: Slik ser BP for seg arbeidet med å kontrollere brønnen i Mexicogolfen. Ill.: BP

– «Discoverer Seven Seas» opplevde en uspesifiserte «BOP-hendelse» i løpet av første kvartal i år da den var på jobb for Indias Oil and National Gas Corporation, sier Direktør for Transocean, Steven Newman til Upstream.

Transocean vil ikke utdype hendelsen for avisen, men understreker at de US Minerals Managment (MMS) har sjekket alle BOPene som er i bruk i Mexicogolfen. I tillegg til at en av BOPene i India ikke fungerte helt etter planene, skal også det dynamiske posisjoneringssystemet hatt vansker.

Riggselskapet har fått mye pepper den siste tiden etter at utblåsningsventilen (BOP) ikke fungerte da riggen «Deepwater Horizon» eksploderte i april. 11 mennesker omkom i ulykken, og det lekker fremdeles store mengder olje fra brønnen som riggen betjente.

– På dette tidspunktet vet vi ikke årsaken til brannen og eksplosjonen. Vi jobber nå med BP for å hindre at det lekker mer, og vi holder på med en etterforskning for å finne grunnen til denne tragiske hendelsen, forteller Newman til Upstream.

Hjerneoperasjon
BP har nå fått hentet opp BOP som ikke fungerte fra sjøen. Denne er tatt inn til undersøkelse, og selskapet melder nå at de holder på å se på «hjernen» til ventilen.

– Vi har fatt ut det vi kalles en yellow pod, dette er det man kan kalle hjernen på ventilen. Denne jobber vi nå med, og vi håper å kunne få ut informasjon fra den, forteller Operasjonssjef i BP, Doug Suttles.

Informasjon fra ventilen skal kunne gi BP bedre grunnlag for å finne løsninger som kan kontrollere brønnen.

Ikke bare olje som forsvinner
Inntekter samt reparasjon og opprydning vil gjøre et solid innhogg i økonomien til riggselskapet, og olje-sjefen Newman forteller at en del vil kunne dekkes av forsikring, men at utgifter knyttet til vedlikehold og drift vil øke med 200 millioner dollar, eller over 1,2 milliarder kroner, som følge av ulykken. I dette regnestykket er det gått ut i fra at BP tar alle utgiftene til miljøskadene av oljesølet. Det betyr uansett at store summer forsvinner ut av regnskapet fra andre kvartal.

BRENNER OLJEN: For å hindre videre spredning blir en del av oljen brent opp. Foto: US Coast Guard
Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR