Riggene blir bare større og større. Utstyret som sitter på lages tyngre og tyngre.

Men på Sotra sitter to gründere med en BOP-løsning de mener vil snu utviklingen på hodet; en 100 prosent elektrisk BOP.

– Vi startet dagen etter Macondo-ulykken, og nå er vi klare til å kunne ta i mot første ordre.

Det sier John Dale – CEO i selskapet bak denne løsningen, Electrical Subsea & Drilling – til petro.no.

Sammen med R&D Manager Egil Eriksen jobber han med å ta en hel-elektrisk BOP-løsning inn i markedet.

Utstyret som dette handler om har gått fra tradisjonelt å ha en vekt på cirka 130 tonn for 20-30 år siden til dagens gjennomsnitt på cirka 450 tonn.

Men dette bare øker på, i takt med ønsket om å kunne operere i områder med enda dypere vann og høyere trykk – opp mot 20.000 psi. Dermed blir nye BOP-pakker tyngre og tyngre, og kan ha en vekt på 700 tonn.

Vel og merke de hydrauliske.

– Vi mener vårt hel-elektriske BOP-kontrollsystem kan få ned disse tallene vesentlig. Vekten går ned, men også behovet for lagringsplass til reservedeler på det utstyret som fjernes og behovet for vedlikehold og reparasjon av dette.

Hindrer nedetid
Men Dale trekker frem at det ikke bare er vektreduksjon som er fordelen med deres løsning. Også kommunikasjonen med utstyret og mulighetene for tilstandsovervåking blir som natt og dag. Operatørselskapene og bransjen som helhet snakker stadig oftere om digitalisering. Den elektriske BOP-løsningen skal være svaret på denne utfordringen.

ESDs løsning skal i tillegg sikre langt lavere nedetid enn man opplever i dag. Nedetid koster milliarder av kroner hvert eneste år.

Ved bruk av elektrisk BOP vil en også eliminere risiko for utslipp av BOP væske i sjøen.

Saken fortsetter under videoen!

Syv års arbeid
Arbeidet startet altså i 2010 og i 2015/16 fikk de bygget og testkjørt utstyret. På sensommeren i fjor var disse testene gjennomført.

– Vi har fått testet at de kritiske komponentene fungerer i henhold til dagens krav, men også langt ut over dette. Det gir oss trygghet til å gå videre inn i fase 2, som er å ferdigstille vårt eget BOP-design.

For nå skal de ut i markedet og hanke kontrakter. Det trengs penger til å bygge det første fullskala BOP-systemet.

Målet er å hente inn 30 millioner kroner, for å ferdigstille ESD sitt egent BOP-design.

– Det jobbes opp mot operatør- og riggselskaper for å få inn funding. Jeg tror vi klarer dette om kort tid. Da kan vi starte fase 2 med å lage vårt eget BOP-design klart for å bygge det første eksemplaret. Så vi er klar til å ta den første ordren nå, sier Dale.

Gründeren har rimelig mange reisedøgn bak seg til aktuelle kunder og samarbeidspartnere. Både i Norge, Europa, Brasil og Nord-Amerika.

– Vi har møtt sentrale personer i de viktigste rigg-og operatørselskapene og tilbakemeldingene har vært fantastiske. Standardspørsmålet er: hvorfor har ikke dette vært gjort før, forteller han.

Enormt marked
Krav om stadig bedre sikkerhet til denne type utstyr fra både nasjonale og internasjonale myndigheter passer den nye oppfinnelsen perfekt.

Nye retningslinjer fra Bureau of Safety and Environmental Enforcement (BSEE) har som mål å øke sikkerheten og redusere risikoen for en ny Deepwater Horizon-ulykke. Dette danner et marked for nye BOP-løsninger og modifikasjoner på eksisterende utstyr. Eksisterende og kjente løsninger vil ikke kunne levere det som kreves.

Da må nytt utstyr på banen.

Det anslåes at de nye reglene vil koste industrien anslagsvis svimlende 25 milliarder dollar over en 10-års periode.

– Vi må ta et steg om gangen når det gjelder vekst, inntjening skal ikke gå på bekostning av kvalitet. Jeg tror det blir et godt marked i fremtiden, vår konsept kan brukes både på land og under vann. Når man ser på kostbesparelsene med å bruke elektrisk istedenfor dagens teknologi vil dette bli en industristandard i fremtiden. Det vil selvsagt ta 20 til 30 år før alt er elektrisk, men det er viktig å komme i gang.   

Forrige artikkelBaker Hughes + GE Oil & Gas = sant
Neste artikkelHele Gina Krog-utbyggingen på 8 minutter

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR