På grunn av lavere aktivitet i oljesektoren i vintermånedene, velger Island Offshore å legge flere fartøy i sesongopplag.

Brønnintervensjonsfartøyene «Island Wellserver» og «Island Frontier» gikk av kontrakt med Statoil i går, etter å ha fullført årets kampanje, og er nå ventet hjem for å legges til kai over vinteren.

Overkapasitet

Overkapasiteten i OSV-flåten er fremdeles betydelig, og ratene i spotmarkedet lite berekraftige:

– Mange rederier velger å ha fartøyene gående i spotmarkedet til rater og utnytting som er selvutslettende. Dette kan ikke Island Offshore være med på. Vi har allerede en rekke fartøy i langtidsopplag, og ser oss nå nødt til å utvide omfanget, sier Håvard Ulstein, administrerande direktør i Island Offshore.

– Nå er det ikke snakk om kaldt opplag heldigvis, snarare en vinterdvale for utvalgte fartøy, sier han.

Plattformforsyningsfartøyene «Island Crusader» og «Island Clipper» skal legges stille fram til våren 2017.

«Island Crusader» har ligget til havn i Hjørungavåg en ukes tid allerede, og mannskapet er permitterte i inntil 11 uker videre. «Island Clipper» blir lagt ved Langneset i Tomrefjorden, og blir trolig liggende noe lenger enn «Island Crusader». Målet er å kunne re-aktivere båtene fort dersom det skulle ordne seg med arbeid.

Tar ankerhandlere ut av spotmarkedet

På grunn av dårlige markedsforhold i vintersesongen velger Island Offshore for første gang også å ta ankerhåndteringsfartøyene «Island Vanguard» og «Island Valiant» ut av spotmarkedet i 2-3 måneder hver, dog ikke på samme tid.

– Dette vil skje ganske umiddelbart, med «Island Vanguard» først, og deretter «Island Valiant» etter nyttår. På denne måten vil vi til en hver tid være tilstede i spotmarkedet med it ankerhåndteringsfartøy, sier Ulstein.

I tillegg la ROV-survey fartøyet «Island Spirit» til kai for sesongen i helgen som var, og ligger i Haddal sammen med «Island Endeavour» og «Island Express». «Island Spirit» har gode sjanser for oppdrag over nyttår, så båten blir liggende frem til da.

– Det er fryktelig leit å måtte sende ut meldinger som får så stor konsekvens for mange av våre ansatte, men vi gjør dette for å berge selskapet gjennom krisen, og dermed sikre flest mulig arbeidsplasser. Målet er at dette skal være kortvarige permitteringer, og vi tror at med Island Offshore sin flåtesammensetning så vil vi få tidlig uttelling når oppgangen i markedet kommer, eier Ulstein.

«Island Frontier» og «Island Wellserver» går på kontrakt til 1. april neste år, og har fast kontrakt med Statoil frem til 2020.

Opplag:

Island Offshore har med dette fem båter i kaldt opplag: «Island Duke», «Island Duchess», «Island Dragon», «Island Express» og «Island Endeavor», samt syv båter i sesongopplag: «Island Frontier», «Island Wellserver», «Island Crusader», «Island Clipper», «Island Vanguard», «Island Valiant» og «Island Spirit».

Den resterende flåten på 16 fartøy har fremdeles god kontraktsdekning.

Forrige artikkelForbereder store Johan Castberg-kontrakter
Neste artikkelOljeprisen faller etter at Irak nektet produksjonskutt

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR