Rådgiverselskapet Senergy flytter inn i nytt kontor i Stavanger, og trenger folk. – Vi er ute etter folk med grått hår, sier øystein Roti, sjef for selskapets norske avdeling.

Senergy er et verdensomspennende rådgivningsselskap innenfor olje, gass og fornybart, og har rundt 500 ansatte over hele verden. Selskapet jobber primært med brønnplanlegging og -gjennomføring, i tillegg undergrunnsoppdrag. Selskapet har også avdeling for opplæring og programvare, og driver også med rådgivning innenfor blant annet avansert boring.

På JAKT ETTER GRåTT HåR: øystein Roti og
James McCallum i Senergy trenger folk, men vil
ha folk med grått hår.
(Foto: HENRIK ARNESTAD SALTHE)

Kompetansen teller
Nylig åpnet selskapet sitt nye kontor i Stavanger. Selskapet teller rundt 35 av Norges 50 oljeselskaper blant sine kunder, og utfører oppdrag for blant annet BG Norge, Suncor (tidligere PetroCanada), Noreco og Centrica.

– Vi er dedikerte til å bygge en tilstedeværelse her i Norge. Vi er et veldig internasjonalt selskap, og vi er fokuserte på å tiltrekke oss de flinkeste folkene. Vi er i en bransje hvor de som vinner fram, er det som har mest kunnskap og bruker evnene sine smart, sier James McCallum, administrerende direktør i Senergy, til Petro.no.

Selskapet ble startet for seks år siden og har hovedkontor i Aberdeen. Men, selskapet har et mål om å internasjonaliseres kjapt.

– I fjor satte vi oss et mål om å ha mer enn 20 prosent av omsetningen vår utenfor Storbritannia, mens vi klarte å ha mer enn 50 prosent av omsetningen internasjonalt. Vi vil posisjonere oss som en betydningsfull energipartner. Tilgang til kunnskap er det som skiller våre klienter fra hverandre, sier McCallum.

Internasjonaliseringen til selskapet er også et poeng for kompetansen som selskapet skal selge.

– Vi etablerer oss blant annet i Midt-østen, Asia og Sør-Amerika. Dette er regioner hvor vi ser at viktig kompetanse er på vei inn på markedet. Vi bruker avansert samhandlingsprogramvare fra Viju for å knytte alle kontorene våre sammen, og slik gi kundene tilgang til kompetansen globalt, sier McCallum.

Dobling
Som et godt eksempel nevner øystein Roti, selskapets sjef i Norge, at selskapets kontor i Norge fra i fjor sommer til i år har vokst fra 10 ansatte til 25 ansatte. I den samme perioden har kontoret brukt 50 årsverk i selskapet, fordelt over hele verden.

– Vi ser til de nye, voksende økonomiske stormaktene, og utnytter kompetansen der ved hjelp av ny teknologi, sier McCallum.

– Hovedattraksjonen for folk å jobbe hos oss, er at en får jobbe på mange ulike prosjekter. I et oljeselskap jobber man gjerne med ett prosjekt i flere år, men hos oss kan man gjerne jobbe på 10-15 ulike prosjekter på ett år. For de som er drevet av teknologisk nysgjerrighet, så er dette stedet å være, sier øystein Roti, og medgir at arbeidsmarkedet i Norge begynner å tette seg til og bli utfordrende for arbeidsgiverne.

– Vi trenger folk med erfaring, rett og slett folk med litt grått hår. For å løse problemene for kundene våre trenger vi folk med noen år under beltet, og foreløpig ligger snittet på 20 års bransjeerfaring på våre ansatte, sier Roti.

Han setter seg mål om å doble omsetningen for den norske avdelingen i løpet av ett år:

– Omsetningen vår i Norge fjor var 30 millioner, og vi har planer om å doble det i løpet av 2011. Jeg vil si at 100 millioner kroner er innenfor rekkevidde, sier Roti.

– Jeg kan ikke se for meg et rådgivende selskap som oss uten tilstedeværelse i Norge. Det åpne lisensregimet, den brede floraen av både store og små selskaper i tillegg til de gode geologiske forholdene er et veldig godt utgangspunkt for et selskap som oss, sier McCallum.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR