Markedet for vedlikehold og klassing av rigger er i stor endring. Tidene hvor en rigg lå til kai i ukevis for en SPS er forbi.

Nå handler det om hvem som kan levere på klasse-prosjekter mens riggen er offshore.

– Skal vi lykkes som leverandør må vi kunne levere det som er behovet i dag. Og det handler om å spare kostnader, gjennom å minimere nedetiden på rigger som skal klasses.

Det sier Morten Emil Sørenes, Managing Director i Otech Marine Services.

Enorme gevinster

Dersom man legger til grunn en dagrate på 300-400.000 dollar og ganger opp med antall dager til kai, som tidligere var 25-30 dager, sier det seg selv at det har vært brukt enorme summer på riggprosjekter.

Dersom en klarer å gjøre mest mulig uten å gå til kai – vil gevinsten være enorm.

SPS kan ikke bare gjennomføres offshore, men også mens riggen fortsetter å jobbe.

Da unngår man å koble av brønnen, transport til kai og kai-leie på toppen av tapt rate.

Eneste norske

– For et år siden startet vi et arbeid for å få godkjent et konsept for offshore-klassing ved bruk av dykkere. Det har vi nå på plass og er det eneste norske selskapet som da har DNVGL-aksept for dette konseptet. I tillegg er programmet godkjent av Sjøfartsdirektoratet.

Det opplyser Eyvar Ørn Geirsson, Operations Mananger i selskapet.

Otech Marine Services er godkjent som leverandør dykketjenester av IMCA (International Marine Contractors Association), og selskapet spesialiserer seg på engineering og dykkeoperasjoner mellom 0-30 meters vanndyp ved bruk av Light Diving Craft (LDC) inshore og offshore.

Konseptet de har satt opp, handler ikke bare om at de kan jobbe på en rigg i operasjon. Det er like viktig at de er fleksible når det kommer til hva den helt spesifikke riggen trenger av vedlikehold.

Både når, hvordan og hvor.

– Vi mener man ikke må forplikte seg til et for rigid program. Av og til må faktisk riggen til kai, men vi har bygget et konsept som er fleksibelt for kunden og fungerer på tre steder; offshore i operasjon, i en fjord og ved kai. Riggene har ulike behov, på grunn av blant alder og kontraktsituasjon, understreker Sørenes.

Inndelt – om du ønsker det

En annen del av konseptet er at de gjerne deler rigger inn i soner eller områder basert på design. Dette innebærer at de for eksempel deler riggen inn i to eller fire soner, slik at man jobber på et område per år. Siden selve klasse-perioden går over fem år, blir det et år «til overs» hvor reparasjoner eller annet påkrevd arbeid kan legges.

– Dette er en løsning som trolig vil være god på spesielt de nyere riggene. Men for de eldste passer dette kanskje ikke. Det er viktig å merke seg at offshore klassing kan være kontinuerlig, semi-kontinuerlig eller full klassing. Vår tilnærming er å gi ulike alternativer ut fra behov og ønsker, sier Sørenes.

Har stor Songa-avtale

Et av selskapene med nyere rigger, er Songa Offshore med sine CAT D-rigger.

Nylig vant Otech Marine Services en langvarig rammeavtale for kontinuerlig offshore-klassing av skrog og komponenter under vann på de fire CAT D-riggene til Songa.

– Jeg håper det er vilje i bransjen til å bruke vårt konsept, slik Songa Offshore gjør. De har vist beslutningsdyktighet og er innovative, så skal vi sørge for effektive og trygge operasjoner, understreker Sørenes.

Stor besparelse – stort marked

Et grovt overslag viser at dersom man unngår å ta riggen av rate og inn til kai, vil total besparelse ved å klasse offshore bli rundt halvparten. Med dagens riggmarked vil riggselskapene strekke seg langt for å holde riggen på jobb 24/7.

For Otechs del kan derfor det nye konseptet bli gull verdt i de store områdene for riggaktivitet.

– Så langt har vi fått det godkjent av flaggstat kun i Norge, men vi kan levere i resten av Europa, Mexico Gulfen og Vest Afrika fra Otechs datterselskap på Gran Canaria, sier Morten Emil Sørenes.


[annonse]

Du kan høre mer om offshore-klassing av rigger på PetroLIVE: Riggvedlikehold 3. oktober! Se program og meld deg på!

Forrige artikkelTrelleborg Sealing Solutions Norway AS
Neste artikkelGassled-saken anket til Høyesterett

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR