Kristian Siem, industrieier og største aksjonær i blant annet Siem Offshore og Subsea 7, uttrykte bekymring for skipsservicenæringen under Pareto Securities’ årlige olje- og offshorekonferanse i dag, skriver Dagens Næringsliv.

– Jeg vet at alle her er bekymret for offshore serviceskipnæringen, startet han presentasjonen sin, ifølge dn.no.

Konsolideringer nødvendig
London-baserte Siem har lenge vært foregangsmann innen konsolidering av offshore-næringene. På slutten av 1990-tallet var han en nøkkelperson i konsolideringen av den globale riggbransjen, og endte opp som storaksjonær i Transocean, verdens største riggselskap.

Siem er klinkende klar på at serviceskipnæringen har behov for å gå gjennom den samme prosessen.

– Det har lenge vært et enormt overskuddstilbud, poengterer han.

Aksjonær og industrieier Kristian Siem (foto: subsea7.com)
Aksjonær og industrieier Kristian Siem (foto: subsea7.com)

Kontroll viktigere enn økonomi
Siem er klar på at konsolidering av den svært fragmenterte bransjen vil være utfordrende.

– Utfordringen er at kontroll alltid har vært viktigere enn økonomi, sier han, med referanse til de familiekontrollerte norske rederiene på vestlandet som er lite interessert i å gi fra seg sine kontrollerende eierandeler.

Siem er tydelig på at dette vil medføre utfordringer fremover.

– Disse gamle eierene er overbelånt, og vi har uhyggelige utsikter for de neste årene, understreker han, overfor dn.no

Vil lede konsolidering
Siem gikk tidligere i år sammen med finanskjendisen og mangemilliardæren Paul Singers hedgefondgigant Elliott Management og startet et fond som har til hensikt å konsolidere serviceskipbransjen.

Siem Oil Service Invest heter satsningen, som ledes fra London av nordmannen Bengt Neteland. Neteland har fra før av erfaring fra både HitecVision og John Fredriksens systemer, samt Kjell Inge Røkkes Aker.

Siem understreker at det er avstanden mellom potensielle investorer og de eksisterende hovedaksjonærene i de forskjellige rederiene som er problemet.

Siem er klar på at man ikke har god tid til å vente på at vestlandsrederne skal innse realitetene.

– Mentaliteten til hovedeierne endrer seg sakte. Det er en treg og smertefull prosess de skal gjennom. Men jeg må understreke at tid er penger, også her, sier han.

Og Siem understreker hva som er realiteten for mange nå:

– Det er bedre å berge noe enn å miste alt.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Forrige artikkel– Regjeringen burde kjent til Liens oljekart
Neste artikkelKystverket med sitt første hybridfartøy

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR