Kostnadskontroll og nedbemanning er velkjente virkemidler for leverandørselskaper som har kjempet seg gjennom krisen. Archer Oiltools har samtidig satser på å forenkle og videreutvikle teknologien.

– Vi har kuttet stab med cirka 25 prosent for å kunne levere et best mulig resultat, men vi har samtidig fokusert på produktutvikling slik at vi skal stå sterkest mulig i en periode der både markedet og teknologien som blir brukt forandrer seg drastisk, sier Lars Harald Norheim, direktør for salg og forretningsutvikling i Archer Oiltools.

Fra helnorsk til halvnorsk
For det er på mange måter et annet selskap som kommer ut av krisen enn det som gikk inn.

– I 2010 hadde vi 99 prosent av omsetningen vår i Norge. Nå kommer rundt halvparten av inntektene våre fra andre markeder, og produktene våre er i bruk i alle de store petroleumsregionene i verden, sier Norheim. 

Inspirert av Lego
I tillegg har selskapet hentet inspirasjon fra en velkjent dansk leketøysprodusent når det kommer til teknologiutvikling.

– Vi ønsker å gjøre produktene våre enklere og har derfor begynt å tenke mer som Lego. Nå kan ventiler, børster, magneter og plugger settes sammen til større og mer komplekse løsninger. Det gir kundene våre fleksibilitet og sparer tid og penger, sier Norheim.

Den siste legobrikken er en midlertidig brønnplugg med navnet Spartan. Den store forskjellen sammenliknet med andre løsninger er, ifølge salgsdirektøren, at man nå kan sette to plugger i samme operasjon.

– Dette er et direkte resultat av den Lego-tankegangen som langt på vei ble presset fram av kundenes behov for effektivisering, spesielt Statoils STEP-program.

Konkurrerer mot brønngigantene
Archer Oiltools er det børsnoterte konsernets avdeling for brønnteknologi. Konkurrentene er de internasjonale brønngigantene, Schlumberger, Halliburton og Baker Hughes.

– Derfor er vi stolte av at det fortsatt går an å utvikle norske produkter og teknologi som er etterspurt i hele verden. Størrelsen på selskapet gjør at vi kan snu oss raskere enn mange av konkurrentene. Samtidig kan vi ikke matche det apparatet som disse selskapene har. Det betyr at vi alltid må jobbe hardt for å ligge i forkant av utviklingen. Ellers blir vi utkonkurrert, sier Norheim.

Pluggekappløpet
Et av markedene der Archer Oiltools jobber hardt for å ligge i forkant, er plugging.

– Da jeg startet i bransjen i 1998 hadde vi hastverk med å utvikle den beste pluggeteknologien, for alle trodde på et rush av slike jobber. Nå, 20 år seinere, er vi fortsatt i startgropen når det kommer til plugging av brønner på norsk sokkel. Men nå er vi ganske sikre på at dette markedet er i ferd med å vokse seg stort.

– Hvor mye ligger i potten for det selskapet som finner en effektiv metode for plugging av brønner?
– Hvis man hadde funnet den ene metoden eller teknologien som var så overlegen at alle brukte den, så er det enorme muligheter. Men realistisk sett så blir slik teknologi utviklet steg for seg og av mange selskaper.

Forrige artikkelDerfor tror han vi står foran et rush av nye kontrakter
Neste artikkelDette var ukens uhell på sokkelen

Legg inn en kommentar