Når oljeindustrien nå eldes, jakter hele bransjen på teknologi som kan gjøre plugging av brønner enklere og billigere.

Hydrawell er blant de fremste i dette kappløpet. Helt i teten, ifølge selskapet selv.

– Vi er verdensledende innen pluggeteknologi, men vi må jobbe hardt for å beholde denne posisjonen, sier konsernsjef Odd Engelsgjerd til petro.no.

Skyter, spyler, fyller med sement
Selskapet har funnet sin nisje, og metoden og teknologien deres har vært en gamechanger innen plugging av brønner.

Enkelt forklart; selskapet har utviklet et verktøy som gjør at man skyter hull i foringsrøret, spyler hullene rene og fyller alt med sement. På denne måten oppnår man «stein-til-stein»-barriere, som er fundamentet i myndighetens krav til brønnplugging.

– Alternativet er å «mille ut» foringsrøret, altså å frese det vekk. Det tar mye lenger tid og genererer opptil fire tonn stålavfall som må behandles i etterkant. En pluggejobb som normalt tok 10-14 dager, kan vi nå gjøre på 2-3 dager, uten stålavfall, sier Arne G. Larsen, som er direktør for forretningsutvikling i Hydrawell. 

– Sparte ett riggår på Ekofisk Alpha
Og påstandene er mer enn selvskryt.

Hydrawell har allerede plugget 200 brønner for 15 ulike oljeselskaper på verdensbasis.

På Valhall ble en pluggekampanje gjennomført på 50 dager. Estimert tid var 118.

– Våre beregninger viser at vi totalt har spart kundene for 1460 riggdøgn, altså nesten fire riggår.  Bare på Ekofisk Alpha sparte vi ConocoPhillips for ett riggår. Det blir god økonomi, både for oljeselskapene og for AS Norge, sier Engelsgjerd.

Nevnte ConocoPhillips har vært og er en viktig kunde og partner for Hydrawell.

– Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten ConocoPhillips. Å vite at noen trenger og vil ha den teknologien du utvikler, er alfa og omega. De har pushet oss og samtidig gitt oss alle muligheter til å vise hva vi er gode for. De var tidlig ute med å bygge ut Ekofisk, og dermed også tidlig ute med store pluggekampanjer. Det er vi glade for å være med på, sier Larsen.

Plugging som gir inntekter
De to understreker at selv om plugging ofte assosieres med en brønns siste krampetrekninger, så representerer også teknologien store inntektsmuligheter for kundene.

– Plugging nedi en brønn for gjenbruk av andre deler av brønnen (slot recovery) er et stort forretningsområde for oss. Dette bidrar til økt utvinning og raske inntekter for selskapene. I tillegg har vi funnet ut at vi kan reparere brønner og fjerne lekkasjer ved å plugge dem og så bore ut sementkjernen etterpå. Slik kan vi få stengte brønner tilbake i produksjon.

Patenter og teknologiutvikling
Med dette som utgangspunkt, har Hydrawell levert overskudd på tosifret antall millioner hvert år siden 2012. Men jakten på ny teknologi som kan gjøre plugging av brønner enda enklere og billigere er et rotterace. Derfor bruker de mye penger på patentering og teknologiutvikling.

– Vi må beskytte både metodene og teknologien vår. Derfor er det viktig for oss å sikre oss patenter over hele verden. Det er heller ikke et alternativ for oss å droppe teknologiutvikling. Da ville våre metoder fort gått ut på dato og vi ville blitt utkonkurrert. Målet er å alltid være ett skritt foran markedet, sier Engelsgjerd.

– Mange forsøker å skape neste generasjons pluggeteknologi. Hva må til for å ta det neste steget?
– Vi utvikler en løsning der vi slipper å ta ut produksjonsrøret før plugging. Der vi benytter samme metode som i dag, men at vi skyter hull i både produksjons- og foringsrør. Dette vil også være mulig å gjøre uten bruk av rigg.

– Hvor store kan dere bli og hvor store ønsker dere å bli?
– Vi ønsker å bli den foretrukne leverandøren for pluggeteknologi for alle olje- og oljeselskaper i hele verden. Dette krever at vi hvert år bruker en betydelig del av driftsoverskuddet til ny teknologiutvikling.

Ansatte eier 40 prosent
Selskapets største eier er det norske private equity-selskapet Norvestor. De kjøpte 60 prosent av Hydrawell da selskapet trengte midler for å vokse og videreutvikle seg. De siste 40 prosentene eies fortsatt av selskapets ansatte.

– Plugging av brønner blir et enormt marked de neste 30-40 årene. Det blir viktig både for oljeselskapenes økonomi og for det norske samfunnet, som tar 80 prosent av kostnadene. Kort sagt; det vi holder på med er motiverende på mange ulike plan, sier Engelsgjerd.

Forrige artikkelKan Wintershall treffe blink på Balderbrå?
Neste artikkelBli med om bord på Deepsea Stavanger

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR