Torsdag presenterte FMC Technologies Kongsberg ny ledergruppe og en ny organisasjonsstruktur. Motivasjonen er økt fokus på kundene, effektivitet og innovasjonsevne.

Petro.no

– FMC Technologies har tredoblet omsetningen de siste 6 årene, og stadig mer av vår virksomhet foregår nå utenfor Norge. For å kunne opprettholde kundefokuset og samtidig øke effektiviteten, var det nødvendig å gjøre endringer i vår organisasjonsform, sier administrerende direktør Johan Pfeiffer i en pressemelding.

Den norske avdelingen til FMC Technologies styrer alle selskapets operasjoner på den østlige halvkule fra Kongsberg. Nå har de ulike verdensmarkedene selskapet er representert på fått et eget forretningsområde.

Johan Pfeiffer får med seg Arild Selvig som leder for New Markets & Business Development og Rune Thoresen som leder for Technology & Engineering. Nils-Petter Sivertsen fortsetter som leder for Customer Support på Ågotnes. Fortsette gjør også David Currie, som er leder for virksomheten i Dunfermline i Skottland og Kjetil Hovland, som er leder for Products & Operations Norway.

I de nye forretningsområdene blir Richard Wallis leder for Business Area West Africa, og Ann Christin Gjerdseth vil lede Business Area Europe. Selskapsledelsen ellers består av Alf Melin som leder for Finance, Erling Mikkelsen som leder for Human Resourses, Wenche H Andersen som leder for HSE&Q og Yngve Rygh Larsen som leder for Legal Department, skriver selskapet.

Pfeiffer legger vekt på at endringene vil styrke Kongsbergavdelingen – særlig når det gjelder innovasjon.

– Vi vil med dette i enda større grad konsentrere oss om vår kjernekompetanse. På sikt er målet at vi skal bli hele konsernets innovative lokomotiv, sier Pfeiffer i meldingen.

Apropos å konsentrere seg på kjernekompetanse; onsdag denne uken signerte FMC Technologies kontrakt med StatoilHydro om å forsyne gassinjeksjonsprosjektet på Troll B med undervannsutstyr til en samlet verdi av 38 millioner dollar, eller 192,5 millioner kroner.

Dette utstyret skal bygges hos FMC Technologies på Kongsberg og i Dunfermline i Skottland. Leveringen skal finne sted i 2010.

Forrige artikkelMongstad-avgjørelse om to uker
Neste artikkelTørr brønn for ConocoPhillips

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR