Ankerkjetting røk av da Total kjørte strekktest.,Semien «Leiv Eiriksson» er ankommet Nordsjøen, der den omsider er komme ti gang med Totals letebrønn 25/5-8 Trell .

LES OGSÅ: Total er i gang med Trell

I forkant av operasjonsoppstarten kjørte operatøren en strekktest for å sjekke at ankerlinene var rustet til å greie en motstand på 416 tonn hver. Det gikk ikke helt som ønsket, og ankerline nummer 6 røk av da belastningen nådde 387 tonn. Resten av ankerkjettingene bestod testen.

– Vi fikk en liten forsinkelse der, men har nå fått satt inn et skjøteledd med tilsvarende slitestyrke, sier kommunikasjonssjef i Total, Leif Harald Halvorsen til Petro.no.

LES OGSÅ: «Island Innovator» mistet anker

Avanserte sikkerhetssystemer

At en ankerline ryker er mindre dramatisk enn man kanskje skulle tro, da det finnes omfattende sikkerhetssystemer for nettopp slike situasjoner. «Leiv Eiriksson» er blant annet utstyrt med den høyeste klassen (Class 3) av DP (Dynamic Positioning), som innebærer at en rekke datastyrte thrustere og/eller propeller aktiveres og holder riggen i posisjon dersom uhellet er ute.

– «Leiv Eiriksson» fikk oppgradert alle disse systemene før den gikk på kontrakt, og har nærmest trippeldekning her. Vi hadde nylig en liten operasjon for å sjekke etter grunn gass på Martin Linge, og da brukte vi kun DP-systemet for å holde riggen på plass, sier Halvorsen.

Hendelsen er klassifisert under «S tyringsforskriften §29 tredje ledd: Melding ved fare- og ulykkessituasjoner som er av mindre alvorlig eller akutt karakter.»

Forrige artikkelMay-Lis Thorsson fikk Kongens fortjenestemedalje
Neste artikkelViking Supply Ships åpner canadisk kontor

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR