Den suspenderte riggen Songa Enabler passes nå på, i påvente av re-start på sin Statoil-kontrakt. Riggen ble suspendert i november i fjor og skal etter planen tilbake for å bore Blåmann-prospektet 1. april.

Riggen kom inn gjennom Rystraumen onsdag 4. januar for «vinter-lagring» på den gamle marinebasen Olavsvern.

Det var knyttet litt spenning til passering av Rystraumen, siden sundet er relativt smalt og har noe strøm når tidevann går inn og ut.

Sammen med losoldermannen og Songa Offshore ble det vurdert som best å ta riggen inn når det var lite strøm, enten ved høyvann eller lavvann.

Passeringen gikk helt fint, og kaptein(OIM) Yngve Jeremiassen uttalte etterpå at det var ingen problemer og han var ikke svett i hendene engang.

Songa Enabler ligger nå godt fortøyd på Olavsvern i nye 300 tonns pullerter montert for anledningen.

Det foregår nå noe mindre arbeid om bord på riggen i regi av Songa Offshore. Skipavika Terminal/Olavsvern håndterer de vanlige base oppgavene i forbindelse med oppholdet, som logistikk, forsyning, lasting og lossing, opplyser daglig leder Lars Hellandsjø til Petro.no.

– På bakgrunn av gode tilbakemeldinger regner Skipavika/Olavsvern med at det ville komme flere slike oppdrag i årene fremover. Tromsø sentrum ligger bare 15 minutter fra Olavsvern, og det er gode forbindelser med fly fra Oslo, Stavanger og Bergen, poengterer han.

Forrige artikkelStatoil utvikler egen subseateknologi for å åpne markedet for nye leverandører
Neste artikkelDette er Aker BPs fire neste utbyggingsprosjekter

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR