På vegne av partnerne i Mariner-lisensen på britisk sokkel (UKCS) har operatør Statoil tildelt Asco UK Ltd. base- og lagertjenestene for feltet.

Ascos tjenester for Mariner skal driftes fra selskapets forsyningsbase i Peterhead, nord for Aberdeen, og omfatter mottak, lagring og håndtering av materiell, samt lokaltransport og drivstoff til fartøy og innretninger.

Asco vil utføre disse tjenestene for feltet under to femårskontrakter, som ventes å tre i kraft i løpet av første kvartal 2016. Kontraktene inneholder også opsjoner på to ganger to års forlengelse.

 ‒ Vi er fornøyde med den interessen vi har fått i markedet for denne anbudsprosessen. Vi har mottatt konkurransedyktige tilbud fra flere høyt kvalifiserte selskaper, sier direktør for Statoil Production UK, Gunnar Breivik.

‒ Produksjonen på Mariner krever stor boreaktivitet, og feltet er avhengig av en sømløs og kostnadseffektiv logistikkjede. Asco er en etablert aktør for oljeindustrien på britisk sokkel, og forsyningsbasen deres i Peterhead er et anerkjent og velfungerende logistikksenter. Vi ser fram til å samarbeide tett med Asco for å takle industrielle utfordringer og få de optimale forsynings- og lagringstjenestene vi er avhengig av for en sikker og effektiv drift på Mariner-feltet, sier Breivik.


Produksjonsstart 2017
Det Statoil-opererte Mariner-feltet ligger om lag 150 kilometer øst for Shetlandsøyene, og er i øyeblikket under utbygging. Produksjonen skal etter planen starte i 2017.

Utbyggingskonseptet omfatter en produksjons-, bore- og boligplattform (PDQ) med stålunderstell og en flytende lagringsenhet (FSU). Boringen skal utføres fra boreriggen fra plattformen, med støtte fra en oppjekkbar rigg de første årene.

I perioden når både riggen på Mariner-plattformen og den oppjekkbare riggen borer brønner på Mariner vil feltet kreve minst fem seilinger i uken fra forsyningsbasen i Peterhead.

Statoil er operatør for Mariner-feltet med en eierandel på 65,11 prosent. Andre partnere er JX Nippon Exploration and Production (U.K.) Limited (28,89 prosent) og Dyas Mariner Ltd. (6 prosent).

 

 

Forrige artikkelBritiske prosjekter stopper opp
Neste artikkelSamarbeidsavtale mellom Kupa og UiT

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR