De varslede endringer til rederibeskatning straffer både den maritime næringen og distrikts-Norge, mener Havila Shipping.

Pressefoto

– Endringene signaliserer videre at denne næringen ikke er et satsningsområde. Stikk i strid med intensjoner, regjeringserklæringer og uttalelser, skriver Havila Shipping i en melding fredag.

Havila mener de varslede endringene vil få direkte konsekvenser for næringslivet på Vestlandet, og gi vesentlig større virkning enn først antatt.

– Rederiene i Fosnavåg, hvor det er 8.500 innbyggere, får en skatteregning på inntil 1,5 milliarder kroner basert på markedsverdier. Dette er kapital som har blitt brukt, eller er planlagt brukt, til bygging av nye offshorefartøy, og tilsvarer egenkapital til bygging av ca 15-20 offshorefartøy», skriver Havila.

Havila, som har sin base i Fosnavåg, peker i meldingen på at rederiene i distriktet bygger lokalt, med lokalt design, teknologi og lokale underleverandører, og at verdikjeden representerer enorme samfunnsøkonomiske og distriktspolitiske ringvirkninger.

– Havila har nylig besluttet å legge fremtidige nybygg inn i dagens ordning med den begrunnelse å vise den lokale nasjonale forankring, og det faktum at vi hadde tillit til politiske vedtak. Rederiet må på bakgrunn av dette forslaget vurdere om det er forsvarlig å satse på norsk eierskap for selskapets nybyggingsprogram, heter det i meldingen.

Havila viser for øvrig til at rederiet i perioden 2003-2010 er involvert i nybygg til en verdi av NOK 5,6 milliarder kroner, hvorav 95 prosent er norske prosjekt.

Rederiet har så langt beregnet det må betale 160 millioner kroner i skatt for årene 2005 og 2006. Dersom selskapet hadde valgt å bli lignet som ordinært aksjeselskap, ville skatteregningen ifølge Havila blitt ned mot null i denne perioden.

Forrige artikkelAibel satser på vekst
Neste artikkelHenter klimasvar i Svalbard-gjørme

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR