Centrica satser på å ha klar utbyggingsløsning for Butch tidlig i 2015., Offshore Strategikonferansen: Siden Centrica inntok sokkelen i 2006 har Norge blitt en av de tyngste regionene for selskapet, og har siden 2011 økt fra 70 til 140 ansatte i selskapet – 200 om man tar med innleid personell. I årene som kommer satser selskapet både på mer leting, egne utbygginger og økt produksjon.

– Vi har en portefølje vi opplever som sterk. De første lisensene ble tildelt i 2007, og vi har vært aktive innenfor leting hele perioden siden den gang. Vi har i dag andeler i 60 lisenser, og er operatør i rundt 25 prosent av disse, sier nestkommanderende operasjonssjef i Centrica, Rune Martinsen.

50 prosent funnrate
– Vi fortsetter å lete, og leting har så langt vært en stor suksesshistorie for oss. Vi har vært både heldige og dyktige, og har en funnrate på ca 50 prosent. Det er omtrent to ganger forventede volumer. Vi kan ikke forvente at denne trenden skal vare, men fortsetter i hvert fall å lete.

På selskapets leteplaner for 2014 finner du blant annet to avgrensningsbrønner med sidesteg, samt én brønntest i Butch-feltet, en operasjon som skal utføres av jackupen ”Mærsk Giant”.

– På produksjonssiden har vi omtrent 65000 fat per dag, og det er ikke mange selskaper som har vært i Norge siden 2006 som har så høy produksjon. Den kommer selvfølgelig fra lisensoppkjøp, altså Kvitebjørn, Statfjord og Heimdal, sier Martinsen.

Bruker Heimdal-tieback som operatørtrening
Når det kommer til operert kan Centrica skilte med Vale, der de kjøpte operatørskapet av Statoil. Vale er en liten énbrønns subsea-tieback til Heimdal, og brukes som trening til større utbygginger på sokkelen.

– Vale er en liten, men nyttig operasjon for oss, og vi lærer oss å håndtere produksjon, integritets-issues og annet. Det fungerer altså som en lærearena for oss, for å få systemene og tankegangen på plass for de funnene som kommer senere.

– Den fungerer også som forberedelse til vårt neste egenproduserte felt, som vi tror blir Butch, og vi har allerede begynt å involvere de som driver med drift av Vale i Butch-prosjektet før det går til DG2 (Decision Gate 2).

Centrica er nå midt i konseptvalgfasen for Butch, og forventer å ha valgt en løsning tidlig i 2015.

Forrige artikkelTommel opp for F-West
Neste artikkelStabil produksjon i januar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR