Riggnedturen rammet et av verdens største riggselskaper, Transocean, knallhardt.

Fra å ha syv rigger på kontrakt i Norge, stod de nesten ribbet tilbake. Selv de beste riggene måtte i opplag.

Men etter noen år med nedturer, har de nå grunn til å se lysere på situasjonen. Tre dager før julaften kunne de sprette champagnen etter å ha vunnet den omfattende riggkontrakten på Snorre Expansion med Transocean Spitsbergen.

– Snorre-kontrakten er viktig for selskapet. Etter flere år med nedbemanninger og usikkerhet, sikrer denne kontrakten langsiktighet og skaper grunnlag for nyansettelser ved fremtidige oppdrag for andre av våre borerigger.

Det sier driftsdirektør Karl-Erik Johannessen til petro.no.

Transocean har dermed vunnet to av de viktigste avtalene på norsk sokkel i år – og det med samme rigg. Spitsbergen vant også Aasta Hansteen-kontrakten i april. Riggen er med disse to avtalene sysselsatt helt til sommeren 2022. Kun med et lite vindu på seks måneder uten jobb i 2019.

Flere av de andre riggene holder også koken, selv om det er et stykke til de når samme nivået på antall rigger på norsk sokkel.

– Transocean Arctic borer for Aker BP i Norge. Transocean Barents er i Canada, mens Transocean Leader borer i UK. Det er tvilsomt om sistnevnte noengang kommer tilbake til norsk sokkel. Polar Pioneer ligger preservert i Ølen, og vi håper og tror at vi vil få den tilbake i drift, sier Johannessen.

I tillegg er både Transocean Winner og Transocean Searcher skrotet og blir aldri mer å se.

– Hvordan vurderer dere markedet fremover?
– Vi tror kanskje vi nå er i bunnen, så vil det nok fortsatt være ruglete og et lavmarginmarked de neste årene. Per nå så ser vi konturene av en opptur i 2020-2021, men foreløpig så handler det mest om å holde riggene i aktivitet.

Les også: Derfor kjøper Transocean Songa Offshore

Forrige artikkelUrimelige krav fra plattformeiere må ikke få velte nye utbygginger
Neste artikkelVårt første år med Petro.no – slik har det vært

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR