Det er flere prosjekter i løypen nå, som gir riggeierne håp om økende aktivitet.

Den store kontrakten alle venter på, er borekontrakten på Aasta Hansteen. Kontrakten skulle egentlig vært tildelt i februrar, etter det petro.no kjenner til. Fortsatt er det ikke annonsert noen vinner av denne.

Anbudsrunden ble avsluttet i fjor høst og omfanget gjelder 6 faste brønner, pluss opsjon på en ekstra brønn. Dermed vil kontrakten løpe i over et år.

Oppstart vil være sent 2017 eller tidlig 2018.

Statoil opplyser at de fortsatt er i anbudsprosessen, uten at de gir mer info om når denne kommer.

Det finnes en rekke andre pågående prosesser som til slutt vil munne ut i kontrakter. Status for disse er ulik, men fellestrekket er at de gir håp til en sultefóret riggmenighet.

  • Bayerngas trenger en semi-rigg til sitt prospekt Tethys i lisens 682, på vestsiden av Gjøa-feltet. Planlagt oppstart allerede i år. En brønn.
  • Repsol trenger en Jack-Up til et pluggeprogram på Rev/Varg. Minimum 300 dager, men med opsjoner på mer. Oppstart i år.
  • Repsol sitter også med nøkkelen på hva som skjer med den 10 år lange riggkontrakten på Yme. Denne lar nok vente på seg.

En rekke aktører er i markedet og undersøker mulighetene hos de ulike riggselskapene. Dette er første steg på veien mot en anbudsrunde og påfølgende kontraktstildeling.

Av disse kan nevnes:

Lundin på Alta/Gohta boring i 2018

Total med en brønn i sommer, Haltenbanken

Wintershall med 7 brønner på Skarfjell i 2019, men også noen enkeltbrønner neste år

ConocoPhillips med en lengre Jack Up-kontrakt på Greater Ekofisk. Boring fra 2020

Onsdag ble det også kjent at utbyggingsplanen for Dvalin er godkjent. Her forventes det at jobben med å skaffe rigg starter i år. De trenger en semi til å bore fire brønner og oppstart vil ventelig være 2019.

Etter det petro.no kjenner til, skal også VNG ha startet sitt arbeid med å undersøke markedet for en semi til Pil & Bue i 586. Dette skal omfatte 8 brønner fra 2020-2024, gitt at det blir vedtatt å bygge ut. Prosjektet passerte nylig DG2 og planen er å passere endelig investeringsbeslutning ved utgangen av 2017.

Utover dette skal også Wellesley Petroleum undersøke hva riggeierne har å by tidlig i 2018. De trenger en semi på en brønn.

Og dette var bare mulighetene på norsk sokkel. En rekke andre prosjekter er startgropen på britisk side av Nordsjøen. Noe som burde gi økende optimisme.

Forrige artikkelStatoil vil lete nordøst av Heidrun
Neste artikkelStatoil har funnet mer olje ved Gullfaks

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR