I løpet av andre og tredje kvartal vil de to nye CAT J-riggene som skal inn på norsk sokkel fraktes til Norge og CCB for siste klargjøring.

Riggene skal da være ferdig bygget, men må mobiliseres før de kan starte på sine operasjoner.

Dette innebærer at mannskap må om bord for å gjøre seg kjent med riggen, 3.partsutstyr må på plass og riggen må gjøres sjøklar.

Dette vil skje på ved CCB, som nå gjør seg klar for å ta imot de to kjempene.

For å kunne gjennomføre oppdraget må de få på plass solide fundamenter på grunnen hvor riggene skal stå. Den ene riggene skal stå på 19 meters dyp ved kai, den andre på over 60 meters dyp i havnebassenget.

sveinung vetheProsjektsjef Sveinung Vethe opplyser at det trengs 50.000 m3 stein til hvert fundament.

– Vårt oppdrag er å ta imot riggene for klargjøring, et oppdrag som har en forventet lengde på 4-6 uker. Riggene vil etter planen ankomme 2. og 3.kvartal, forteller han.

Med dette oppdraget gjennomfører CCB en utbygging de har tenkt lenge på; tilrettelegge for også å kunne ta imot Jack Up-rigger ved kaien og i havnebassenget.

– Ved å gjøre dette åpner vi et nytt markedssegment og som betyr at vi kan konkurrere om jobber på andre Jack Up-rigger. Det er få slike fasiliteter i Norge og vi får nå kapasitet til å ha to oppjekkbare rigger inne samtidig.

CAT J-riggene bygges i Sør-Korea og skal operere på Gullfaks og Oseberg. De eies av lisensene og driftes av KCA Deautag.

Legg inn en kommentar