I PSO har de unge gründerne Thomas Engen og Bård Arve Valstad klart å skape seg sitt eget lille industrieventyr.

Stabil økonomi, solid overskudd og kunder som kommer igjen og igjen.

Ser man på regnskapstallene til selskapet, ser man knapt forskjell på oljeindustriens boom og bust de siste fem årene. Omsetningen har siden 2012 ligget stabilt på rundt 12 millioner kroner og overskuddet stabilt på rundt 1 million kroner.

– Vi driver en nisjeforretning. Vi har valgt et lite fagfelt der ambisjonen er å være best. Det betyr samtidig at vi har valgt vekk volum. Det har selvsagt vært fristende å vokse, spesielt i toppårene 2012 og 2013, men foreløpig har vi valgt å holde igjen. Det er hovedårsaken til at vi har klart å holde aktiviteten stabil og økonomien solid også i kriseårene, sier gründer og daglig leder Thomas Engen til petro.no.

– Og 2017 ser ut til å bli vårt beste år noensinne. Nedturen i industrien har åpnet nye dører for nisjeleverandører som oss, sier Engen, som startet PSO sammen med kollega Bård Arve Valstad i 2010.

Høy pris, arroganse og dårlig service
– Vi opplevde at mange leverandører var arrogante, tok for høy pris for tjenestene sine og ytte dårlig service. Målet var å skape et selskap som sto for det motsatte, og det synes jeg vi har lyktes med.

Forretningsmodellen er som følger; PSO selger rørtekniske produkter på vegne av 11 internasjonale leverandører. Merverdien de tilfører er kunnskaper om og evne til å sette sammen enkeltprodukter til mer komplekse løsninger. Oftest på oppfordring fra kundene.

Ett eksempel er en magnetisk crawler selskapet utviklet for Talisman og Ocean Installer. Denne ble brukt for å samle inn data når oljeselskapet skulle avgjøre om det var trygt å bemanne Yme-plattformen før den ble ribbet for utstyr og fjernet fra feltet.

Har sagt nei til volum
– Vi kunne valgt å ansette folk til å gjøre jobben med produktene våre i felt, men det tror vi faktisk at kundene våre er flinkere til, og da ser vi ingen grunn til å trø i deres bed.

– Er det fristende å vokse nå når dere har solid økonomi og mange andre sliter?
Til tross for at vi er to trøndere, så har vi valgt den jærske tilnærmingen og foreløpig bygget stein på stein. Vi har vurdert både oppkjøp og fusjoner, så får tiden vise om det blir en realitet.

– Er det en fare for at dere blir for defensive?
– Vår førsteprioritet har alltid vært å skape en trygg og langsiktig arbeidsplass. Det vil aldri endre seg. Men vi opplever at vi er så travle at vi knapt har tid til å tenke på de lange strategiske linjene for selskapet. Der kan det ligge en utfordring.

Kulturkollisjon
Olje og gass står for 30 prosent av kundeporteføljen, men 60 prosent av inntektene. Engen er glad for at selskapet valgte å holde på sine andre kunder selv når oljeindustrien boomet.

– Vi fikk ukentlig spørsmål om hvorfor vi orket å levere til det offentlige. Det spørsmålet får vi aldri nå lenger.

Og PSO-lederen mener leverandørselskaper som nå forsøker å snu seg mot landindustri kan oppleve et betydelig kulturkræsj.

– Mange snakker om at innovasjonen fra offshoreindustrien kan brukes på land. Det er delvis riktig, men samtidig har oljeindustrien enormt mye å lære av landindustrien. Her handler det om å få mest mulig ut av minst mulig.

Ansetter tredjemann
Men tross alle disse skriveriene om manglende vekst; i disse dager ligger det likevel an til at selskapet skal vokse. Faktisk skal staben utvides med hele 50 prosent.

– Jan Tore Fjelland, som har hatt arbeidstrening hos oss via NAV, har gjort en kjempejobb. Han får nå tilbud om å bli med oss fast.

Forrige artikkelDenne Maersk-riggen skal lete mer for Aker BP
Neste artikkel– Det er bra for Boye å ta over som sjef midt i en krise

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR