Busser med brenselceller drevet av hydrogen vil snart bli billigere enn gode, gammeldagse dieselbusser, hevder amerikansk teknologiselskap.

Petro.no

Foto: UTC Power

Amerikanske UTC Power feiret tidligere denne måned den største ordren i USA for levering av hydrogenbrenselceller til busser.

Da inngikk et busselskap i California avtale om kjøp av minst åtte av UTC Powers såkalte «120 kW PureMotion Model».

Det er ventet at busselskapet vil heve opsjon på kjøp av ytterligere 13 busser med samme system.

Teknologien kan ifølge UTC Power-sjef Jan Van Dokkum konkurrere kostnadsmessig med dieseldrevne busser.

Mens dielselprisene har steget, er produksjonskostnaden for effektive brenselceller på full fart nedover. Ved store produksjonsvolumer kan kostnaden komme ned mot en tredjedel av det den var tidligere. Løsningen vil da være mer kostnadseffektive enn dieselbussene, sier han ifølge nettstedet FuelCellsToday.

To andre suksessfaktorer har også utviklet seg i gunstig retning. UTC Power kunne tidligere garantere 4.000 timers levetid på brenselcellene. Nå tilbys en garantiperiode på 10.000 timer.
Og påliteligheten hos de nyeste versjonene hevdes nå å være på linje med dieselmotorer.

UTC Power forventer at interessen for selskapets teknologi vil øke betraktelig framover, godt hjulpet av lovgivningen i California. Med guvernør Arnold Schwarzenegger i spissen, har California USAs strengeste regler for utslipp av drivhusgasser. Lovgivningen skal føre til en utslippsreduksjon på 25 prosent innen 2020.

Regelverket innebærer blant annet at en andel av transportselskapenes kjøretøyer skal være utslippfrie innen 2012, og legger dermed press på selskapene for å se på nye løsninger.

En brenselcelle er en form for et batteri, der kjemisk energi bundet i et brensel omdannes til elektrisk energi. Forskjellig fra et vanlig batteri, tilføres en brenselcelle kontinuerlig brensel. Brenselet kan være hydrogen, naturgass, andre hydrokarboner eller alkoholer.

UTC Power er eid av United Technologies Gruppen og regnes som verdensledende i utvikling og produksjon av brenselceller for blant annet stasjonær drift, transport og luftfart.

Forrige artikkelKirken stengt for Total
Neste artikkelUtvidet streik kan ramme oljevirksomheten

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR