Det er 2017. Du kan logge deg på internett og kjøpe fersk brød. Du kan bestille ny Iphone eller skjerm til din ødelagte Iphone. Flybilletter, hotell i London og bord på favorittrestauranten i Buenos Aires. Du kan kjøpe blader og bøker, abonnere på kostholdstilskudd og gjennomføre full lørdagshandel. Alt uten å reise deg fra godstolen. 

Men; når inntar netthandel oljeindustrien? Når kan et oljeselskap eller en annen leverandør enkelt og oversiktlig finne de produktene og løsningene som man skulle ha vært kjøpt for tre dager siden? 

Mindre direktekontakt med kunden
Ventilleverandøren J.S. Cock har tatt grep for å digitalisere sine salg. 

– Det handler om at kunden enkelt skal få det han trenger når han trenger det. Først og fremst har vi gjort varelageret vårt tilgjengelig på nett med 2D- og 3D-tegninger, produktdatablad, spesifikasjoner, lagerstatus og leveringstid. Kundene kan også logge seg inn og handle direkte i nettbutikken, sier administrerende direktør Tobias Cock i J.S. Cock til petro.no

Han mener at digitale innkjøp med stor sannsynlighet vil snu opp-ned på de etablerte leverandørkjedene, også i oljeindustrien, i løpet av de neste 10-15 årene. 

– Utfordringen ved å gjøre salgsprosessen digital er at du i noen grad distanserer deg og mister muligheten for direktekontakt med kunden. Men samtid gjør man det enklere for kunden å ta selvstendige valg og vurderinger. For oss handler det stort sett om å nå fram til nye kunder som vi ikke møter gjennom våre tradisjonelle salgskanaler, sier Cock.

– Vi vil naturligvis fortsette å betjene våre kunder på samme måte som i dag ettersom personlig rådgivning er en svært viktig del av vår leveranse. Men det utelukker ikke at vi også tilbyr kunder en mulighet til å handle direkte på nett om de vet hva de skal ha.

– Vil netthandel også fungere for de store innkjøpene eller vil det først og fremst begrense seg til enkeltprodukter?
– Tiden vil vise. I prinsippet kan selv store innkjøp digitaliseres, noe som forsåvidt allerede er gjort. Oljeselskapene forsøkte dette en tid tilbake med online budgivning, der leverandørene mottok digitale forespørsler og måtte by mot hverandre. Problemet da er at man risikerer å ende opp med leverandører som tar snarveier og ikke evner å levere som avtalt. Jeg tror det var én av grunnene til at dette ikke fungerte optimalt. 

– Hva må til for at netthandel skal bli et effektivt alternativ?
– Kunden må finne det han leter etter. Ikke i tre av ti tilfeller, men mer eller mindre hver gang. Ingen hadde benyttet finn.no for å kjøpe bil om det kun lå fire biler ute for salg. Slik er det også i vår industri. Dette krever store investeringer i varelagre, katalogisering og optimale logistikkløsninger.

Forrige artikkelDerfor stupte oljeprisen
Neste artikkel50 må gå i Altus Intervention

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR