I en tid med høyt fokus på kostnadsreduksjoner og effektivisering vil Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO) redusere kostnadene norsk sokkel bruker på oljevern, men samtidig opprettholde det.

NOFO har nylig lagt en strategiplan for oljevern som skal gjelde fra 2016 til 2020, da den gjeldende strategien, som har dekket perioden fra 2012, utløper ved årsskiftet.

– Dette har vært en prioritert oppgave for styret, og et effektivt, robust og kosteffektivt oljevern er en forutsetning for å ha petroleumsvirksomhet på norsk sokkel, sier SVP Joint Operations i Statoil og styreleder i NOFO, Astrid Sørensen, i en pressemelding.

Les også: Presterte under årets Olje På Vann-øvelse

– Må være kostnadsbevisste

– Med den situasjonen som nå er i industrien, har det vært svært viktig å holde fokus på å opprettholde en effektiv og robust beredskap, samtidig som man må være kostnadsbevisste. Dette forventer jeg at vi oppnår gjennom denne nye strategien, sier Sørensen.

Hovedpunktene i strategien de neste årene vil dreie seg om å opprettholde og videreutvikle et effektivt og robust oljevern, fokus på samarbeid både nasjonalt og internasjonalt samt videre utvikling av oljevernberedskapen generelt og NOFO som organisasjon.

– Den nye, omforente strategien gir meg klare føringer for hvordan NOFO og oljevernberedskapen skal videreutvikles de neste fem årene, sier administrerende direktør i NOFO, Leif J. Kvamme, og legger til:

– Den er krevende og spennende, men dette er en utfordring som NOFO er klar til å ta sammen med våre medlemmer.

Neste trinn for styret og NOFO er nå å omsette strategien til en konkret handlingsplan for hvordan målene skal oppnås i løpet av de neste fem årene. Strategien er utarbeidet ved hjelp av en arbeidsgruppe nedsatt av styret, og bestått av representanter fra operatørselskapene, styret og NOFO administrasjon.

– Jeg må berømme det arbeidet som er utført, og at arbeidsgruppen på relativt kort tid har lagt fram en innstilling til strategi som industrien står samlet bak, avslutter Astrid Sørensen.

Les også: BP-bot på 174 milliarder NOK etter Macondo ulykken

Forrige artikkelSynkende resultater for Solstad Offshore
Neste artikkelStatoil har nådd klimamål for 2020

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR